Kunnen lager opgeleiden met een cursus hun kansen op een baan vergroten?

Je kan ook studeren om je kansen op een goede baan te vergroten, maar kan dat ook met een cursus en zo ja, is de kans op een goede baan dan wel groot genoeg?

Toegevoegd na 1 minuut:
Edit: de vraag moet zijn: Kunnen lager opgeleiden hun kansen op een baan vergroten met een cursus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het begrip 'goede baan' is natuurlijk subjectief. Wat is goed? Als je plezier hebt in je werk? Als je veel geld verdient? (Die twee dingen gaan niet altijd samen)? Als je je verder kunt ontwikkelen?
En wat is een 'lager opgeleide'? Iemand die geen diploma heeft van een middelbare school of iemand die geen masterstitel heeft of ergens daartussenin?

In het algemeen gesproken? Ja, met een cursus kun je je kansen op een baan vergroten, als de cursus te maken heeft met het vakgebied waarin men een baan zoekt.

Een administratiekantoor zal liever iemand hebben die een diploma heeft van de cursus Praktijkdiploma Boekhouden dan iemand die een cursus bloemschikken heeft gevolgd.

Als iemand wil werken in een commerciële functie met buitenlandse contacten zal het gevolgd hebben van een cursus spreekvaardigheid in een of meer moderne talen beslist in het voordeel van de kandidaat spreken.

Enz.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het hangt er maar net vanaf.
Als de cursus in jouw vakgebied is kan het veel toegevoegde waarde hebben.

Zelf ben ik HR Functionaris in de IT en als iemand een extra cursus genoten heeft, geeft dat mij het idee dat deze persoon niet bang is bij te leren.

De persoon met een extra cursus heeft dus - wat mij betreft - altijd een streepje voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet een cursus meer zien als je kennis verbreden. Je kans op een baan kan je natuurlijk vergroten voor jezelf, want je hebt extra kennis opgedaan. Je zou dan wel moeten denken dat iemand met een hoger diploma toch sneller opvalt. Als jij bijv. solliciteert met een mbo diploma - secretaresse , en een cursusje basisboekhouden hebt gevolgd, en er komt iemand met een hbo opleiding bedrijfseconomie, dan is jouw kans toch niet meer zo groot. Hangt natuurlijk wel af waar je een beetje werk gaat zoeken etc. Maar een cursus is wel leerzaam natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Reagerend op het voorbeeld:
"Als jij bijv. solliciteert met een mbo diploma - secretaresse , en een cursusje basisboekhouden hebt gevolgd, en er komt iemand met een hbo opleiding bedrijfseconomie, dan is jouw kans toch niet meer zo groot." Dat valt te bezien. Iemand met een hbo opleiding bedrijfseconomie is overgekwalificeerd voor rechttoe-rechtaan boekhoudkundig werk (boeken van inkoopnota's, banken enz.) Als zo iemand wordt aangenomen voor een mbo-functie is hij/zij weer weg als hij een baan vindt die meer in de lijn van zijn opleiding ligt. Dan heeft zo'n sollicitatieprocedure een hoop geld gekost (werving, selectie, inwerken) met als resultaat dat de kandidaat vlug weg is. Kortom, je kunt beter de beste kandidaat aannemen wiens basisopleiding op het niveau ligt waarvoor hij gevraagd wordt (anders is op een gegeven moment de 'uitdaging' weg van de te hoog opgeleide kandidaat) en die uit eigen initiatief cursussen heeft gevolgd.
Jazeker, elke cursus vergroot de kennis en/of de vaardigheid van zowel laaggeschoolden als hooggeschoolden.

Daarnaast blijft het echter ook belangrijk dat je jezelf als persoon enthousiast kan presenteren alsook dat je van harte interesse toont voor de job waarvoor je solliciteert.
Wakkere werkgevers merken snel hoe oprecht je begaan bent met de job waarvoor je solliciteert en dat is heden ten dage minstens zo belangrijk als de papieren 'bewijzen van kunde' die je kan voorleggen.

Anyway, Have Fun Anyway!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je een cursus volgt komt goed over op een eventuele nieuwe werkgever.
Het handigste is om iets te doen wat aansluit bij ervaring die je al hebt. Of bij een vorige baan of vrijwilligerswerk. Zelfs bij ervaring opgedaan vanuit hobby kan dit zinvol zijn. Dan versterkt dat elkaar.
Ook is het bij handig om ook te kijken naar de vraag op de arbeidsmarkt, en hoe de kennis van een dergelijke cursus daar gewaardeerd wordt.