Is het slecht voor je gezondheid om in een koelcel te gaan werken?

In de levensmiddelen industrie werken veel mensen in een koelcel. Is dat niet vreselijk ongezond, of valt dat wel mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

In principe valt het wel mee. Wat je vaak ziet, is dat mensen zich te warm kleden in zo'n cel. Bij inspanning raakt dan de huid nat bezweet. Die natte huid koelt dan versneld af. Wanneer zich daar een houdingsspier onder bevindt, bijvoorbeeld de lange rugspieren, dan kan gemakkelijk spierkramp optreden. Je ziet dit nogal eens bij heftruck chauffeurs. Verder is het dragen van contactlenzen vaak lastig, omdat de koude lucht ook vaak droog wordt gemaakt. In combinatie met heftruck rijden raken de ogen met contactlenzen vaker ontstoken.
Beide verschijnselen zijn goed te voorkomen.

OVerigens, als verblijven in de koude ECHT slecht is voor de gezondheid, wonen er al lang geen eskimo's meer op de noordpool...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed antwoord. Eén correctie: koude lucht wordt niet droog gemaakt, koude lucht IS droog. Dat is een kwestie van natuurkunde. Koude lucht kan veel minder vocht (waterdamp) bevatten dan warme lucht. Het is dus niet mogelijk koude lucht veel vocht te laten bevatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in Cryofiel. Van iemand die van koude houdt, verwachten we niet anders! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wonen helemaal geen Eskimo's op de Noordpool. But I get your point...

Andere antwoorden (4)

Ja dat is ongezond, mensen die daar werken hebben weerstandsproblemen, loopneus en chronisch verkouden... De beloning zal wel goed zijn, dat is vaak zo bij gevaarlijk en/of ongezond werk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap de minpunten niet!
Het gegeven antwoord lijkt mij best aanemelijk.
Werken in een koelcel ins niet ongezond, op koude kun je je kleden, daarbij is het in een koelcel niet erg koud(4 -6 graden Celcius.)koude is alleen slechter te verdragen voor je als je een reuma achtige aandoening hebt waarbij de symtomen verergeren door koude. Ziektes als verkoudheid etc treden minder vaak op als het koud is omdat het vocht wat de bacterien en virussen nodig hebben om in de lucht tijdens de verspreiding in leven te blijven ontbreekt.(koude lucht is veel droger dan warme lucht) Ook neemt de natuurlijke weerstand tegen ziektes eerder toe dan af door een koeler klimaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, helemaal niet. Ik werk 40 uur per week in een koelcel, het is daar tussen de 2 en 4 graden celcius. Ik heb er nog nooit last van gehad. Tevens ben ik de hele dag aan het lopen en sjouwen, dus ik voel er niets van dat het zo koud is.
Iedereen krijgt speciale thermojassen, de heftruckchauffeurs krijgen ook een thermobroek omdat ze stilzitten én rijden (de wind die het rijden veroorzaakt maakt het nog kouder). Niemand bij ons is ooit ziek vanwege de kou. Eerder vanwege het vele lopen, het is erg zwaar werk en dat voel je wél. Als je zelf zulk werk wil gaan doen moet je je dat wel goed beseffen! Voordeel is wel dat je niet meer hoeft te sporten ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee - dan zouden de eskimo's al uitgestorven zijn.