is er veel werk als scenarioschrijver?

Ik ga waarschijnlijk de vakken op school kiezen voor piloot. Maar mijn vader raadt me dit altijd af omdat er zo weinig werk in is. Als ik dit niet ga doen, wil ik het liefst naar de toneelschool of kleinkunst academie. Dit raadt hij me ook af, omdat volgens hem acteur ook geen ene cent verdient. Nu zit ik me de laatste tijd te bedenken. Ik bedenk en schrijf graag verhalen. Scenarioschrijver lijkt me ook wel een leuk beroep. Maar nu mijn vraag: Is hier veel werk in? En is het goedbetaald? Kortom, zou ik dit wel gewoon als beroep kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

allereerst is het verstandig een vak te kiezen dat je vele jaren met plezier zal uit oefenen. je moet niet kiezen voor een opleiding alleen maar omdat daar nu werk in te vinden is.
je moet proberen te vinden wat zowel erg leuk is om te doen als ook dat er voldoende werk in is.

een neef van mij is piloot sinds een paar jaar, niet doen, geen werk !

schrijven? als je dat kan: doen, maar ´t wordt alleen wat als je goed bent natuurlijk. maar dan nog, ook daar zijn meerdere mogelijkheden.

over betaling: als je goed bent, kan je goed betaald worden... er moet vraag naar zijn (tv/film/toneel), maar ook commercieel kan je met schrijven geld verdienen (reclame/marketing).

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vakken die je moet volgen voor piloot, kun je ook gebruiken om allerlei andere technische studies te gaan doen. Voor schrijvers is heel weinig werk, alleen de allerbeste die flink wat geluk hebben, kunnen leven van hun werk. En als je talent hebt, heb je geen opleiding nodig om een goede schrijver te worden. Dat doe je dan, om te beginnen, als hobby naast je gewone werk, totdat je populair genoeg bent om er van te leven. Alastair Reynolds bijvoorbeeld heeft jarenlang als ruimtevaartspecialist bij ESA gewerkt voordat hij de kost kon verdienen met zijn boeken.
Dus als je piloot wil worden, zou ik lekker een exact pakket kiezen en dan straks een technische opleiding kiezen waar je betere kansen mee op de arbeidsmarkt hebt.