Mag je werkgever je verplichten zijn auto te poetsen

Tot mijn verbazing moet ik vandaag de auto van mijn werkgever reden ik moet aangepast werk doen, niks mis mee maar zijn auto poetsen gaat me te ver. Mag ik dat weigeren grt alex

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (4)

Neen

Weet niet wat de exacte werkomschrijving is maar alles wat met het bedrijf te maken heeft kan jou opgedragen worden en dat kan dus ook inhouden dat je de auto moet poetsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
theodbn, de vraagsteller stelt eigenlijk twee vragen. Mag je werkgever dit doen? en Mag ik dat weigeren?. De vragen zijn elkaars tegenovergestelde. Nu je antwoord begint met "Neen", is het niet meteen duidelijk welke van de twee vragen je beantwoordt. Misschien is het handig om daar op te letten bij het geven van antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@antoni Klopt inderdaad, eerste antwoord moet eigenlijk ja zijn. @Alexvanroi Maakt niet uit, als je het vervangend werk bestaat uit overige schoonmaakwerkzaamheden dien je ook de auto van de de baas schoon te maken, hoe hij dat verantwoord in zijn boeken is ijn probleem.
Ik vind het moeten poetsen van de privéauto van je werkgever een eigenaardige opdracht, ook al werk je als glazenwasser.

Zo te zien weet de werkgever eigenlijk niet welke aangepaste werkzaamheden hij jou moet laten doen.

Het lijkt me de hoogste tijd in overleg met hem te gaan om voor de langere termijn oplossingen te vinden. Dit kan ook in overleg met iemand van personeelszaken of een andere buitenstaander. Als je dit niet doet, kan het zo maar gebeuren dat je nog vreemdere opdrachten krijgt.

Of je deze opdracht moet weigeren, moet je zelf beoordelen. Ik zou de opdracht in ieder geval niet zo maar accepteren en er met je werkgever over overleggen. Ik heb al aangegeven waarom.
Antoni
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Overleggen over je werkzaamheden zou altijd mogelijk moeten zijn. Ik weet niet hoe groot het bedrijf is, maar bij een bepaald aantal medewerkers moet een bedrijf een ondernemingsraad hebben. Het lijkt mij verstandig om deze ondernemingsraad in te schakelen. De leden van de raad kunnen je adviseren wat je kan doen. Als het bedrijf te klein is voor een ondernemingsraad, zal er toch zeker een soort vertegenwoordiging van werknemers zijn, die namens de medewerkers overlegt met de leiding van het bedrijf. Ook de leden daarvan kunnen je adviseren. Zoals in andere antwoorden op eerdere vragen van jou al aangegeven is, kan je ook advies vragen aan het Juridisch Loket voor een oplossing voor de toekomst. De website daarvan is www.juridischloket.nl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vs zal de auto gewoon moeten schoonmaken, het is gewoon een opdracht voor hem zoals alle andere schoonmaakopdrachten, baas kan zijn prive auto namelijk als schoonmaakobject hebben aangemeld bij het bedrijf, het niet schoonmaken is dan inderdaad werkweigering.
Dat hangt van de situatie af.

Nee, je kunt het niet weigeren als het een bedrijfsauto is van de werkgever. Of als het een privéauto is van de werkgever die (ook) voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt, denk aan het bezoeken van klanten en andere zakenrelaties. Dan is het werkgerelateerd.

Ja, je kunt het weigeren als aantoonbaar is dat deze auto voor geen enkele werkgerelateerde aangelegenheid wordt gebruikt - maar dat is vrijwel onmogelijk. Zoals je ook kunt weigeren om het speelgoed van de kinderen van de werkgever op te ruimen bij hem thuis.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat het toch wat anders ligt. Als de baas van het schoonmaakbedrijf zijn auto laat schoonmaken door het schoonmaakbedrijf kan de werknemer het nimmer weigeren, het is voor de wet gewoon hetzelfde als het schoonmaken van een object voor derde.
Kijk in je contract. Daar staan de werkzaamheden ongeveer bij die je moet verrichten. Als er bij staat "alle voorkomende werkzaamheden" o.i.d., dan kan het auto wassen eronder vallen als de baas de auto voor het werk gebruikt. In dergelijke situatie heb ik 1 advies voor je: gewoon doen. Uiteindelijk trek je als werknemer namelijk altijd aan het kortste eind als het uitloopt op een conflict.