Mag je werkgever je verplichten zijn auto te poetsen

Tot mijn verbazing moet ik vandaag de auto van mijn werkgever reden ik moet aangepast werk doen, niks mis mee maar zijn auto poetsen gaat me te ver. Mag ik dat weigeren grt alex

Weet jij het antwoord?

/2500

Neen Weet niet wat de exacte werkomschrijving is maar alles wat met het bedrijf te maken heeft kan jou opgedragen worden en dat kan dus ook inhouden dat je de auto moet poetsen.

Ik vind het moeten poetsen van de privéauto van je werkgever een eigenaardige opdracht, ook al werk je als glazenwasser. Zo te zien weet de werkgever eigenlijk niet welke aangepaste werkzaamheden hij jou moet laten doen. Het lijkt me de hoogste tijd in overleg met hem te gaan om voor de langere termijn oplossingen te vinden. Dit kan ook in overleg met iemand van personeelszaken of een andere buitenstaander. Als je dit niet doet, kan het zo maar gebeuren dat je nog vreemdere opdrachten krijgt. Of je deze opdracht moet weigeren, moet je zelf beoordelen. Ik zou de opdracht in ieder geval niet zo maar accepteren en er met je werkgever over overleggen. Ik heb al aangegeven waarom.

Dat hangt van de situatie af. Nee, je kunt het niet weigeren als het een bedrijfsauto is van de werkgever. Of als het een privéauto is van de werkgever die (ook) voor bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt, denk aan het bezoeken van klanten en andere zakenrelaties. Dan is het werkgerelateerd. Ja, je kunt het weigeren als aantoonbaar is dat deze auto voor geen enkele werkgerelateerde aangelegenheid wordt gebruikt - maar dat is vrijwel onmogelijk. Zoals je ook kunt weigeren om het speelgoed van de kinderen van de werkgever op te ruimen bij hem thuis.

Kijk in je contract. Daar staan de werkzaamheden ongeveer bij die je moet verrichten. Als er bij staat "alle voorkomende werkzaamheden" o.i.d., dan kan het auto wassen eronder vallen als de baas de auto voor het werk gebruikt. In dergelijke situatie heb ik 1 advies voor je: gewoon doen. Uiteindelijk trek je als werknemer namelijk altijd aan het kortste eind als het uitloopt op een conflict.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100