Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik als 16 jarige wel 16 uur op een dag werken?

Ik werk van 08.00 tot 18.00 op stage. En erna van 19.30 tot ongeveer 01:30 bij Jumbo supermarkten. Dit zijn belachelijke tijden. In het weekend kun je me voor dood verklaren. Ik werk namelijk in totaal 68 uur per week... Ik doe dit ondertussen al 3 maanden zo. Maar ik ben ondertussen lichamelijk als geestelijk gewoon zwaar kapot aan het gaan. Me stage is bij een autogarage dus dat is vrij zwaar werk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit haal ik van de site van de rijksoverheid:

Jongeren van 16 en 17 jaar mogen gemiddeld 40 uur per week werken. De tijd die ze op school zijn telt ook mee als arbeidstijd. Voor werken door 16- en 17-jarigen zijn er aparte regels. Ze mogen bijvoorbeeld niet 's nachts werken, geen oproepdiensten doen en ook niet overwerken. Ook hebben 16- en 17-jarigen recht op langere rusttijden dan iemand van 18 jaar of ouder.

Als je op de site verder kijkt mag de Jumbo je bijvoorbeeld niet na 23;00 laten werken.
Ze zijn dus gewoon in overtreding! Op meerdere manieren.

De arbeidstijdenwet is er juist om dergelijke uitwassen te voorkomen. Met voldoende rust heb JIJ OOK een goed weekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De manier waarop je het beschrijft, is stagetijd op de wet geen werktijd, maar leertijd. Echter kun je voor je eigen gezondheid het besluit nemen minder bij de jumbo te werken. School gaat toch even voor dan, want je zal niet tot je 67e blijven werken bij de jumbo neem ik zo aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werktijden 16 en 17 jaar:

•Je moet minimaal 36 uur per week rust houden
•Je moet minimaal 4 vrije zondagen per 13 weken hebben
•Je mag niet werken tussen 22.00 uur en 06.00 uur of tussen 23.00 uur en 07.00 uur