Mag ik als 16 jarige wel 16 uur op een dag werken?

Ik werk van 08.00 tot 18.00 op stage. En erna van 19.30 tot ongeveer 01:30 bij Jumbo supermarkten. Dit zijn belachelijke tijden. In het weekend kun je me voor dood verklaren. Ik werk namelijk in totaal 68 uur per week... Ik doe dit ondertussen al 3 maanden zo. Maar ik ben ondertussen lichamelijk als geestelijk gewoon zwaar kapot aan het gaan. Me stage is bij een autogarage dus dat is vrij zwaar werk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Dit haal ik van de site van de rijksoverheid:

Jongeren van 16 en 17 jaar mogen gemiddeld 40 uur per week werken. De tijd die ze op school zijn telt ook mee als arbeidstijd. Voor werken door 16- en 17-jarigen zijn er aparte regels. Ze mogen bijvoorbeeld niet 's nachts werken, geen oproepdiensten doen en ook niet overwerken. Ook hebben 16- en 17-jarigen recht op langere rusttijden dan iemand van 18 jaar of ouder.

Als je op de site verder kijkt mag de Jumbo je bijvoorbeeld niet na 23;00 laten werken.
Ze zijn dus gewoon in overtreding! Op meerdere manieren.

De arbeidstijdenwet is er juist om dergelijke uitwassen te voorkomen. Met voldoende rust heb JIJ OOK een goed weekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De manier waarop je het beschrijft, is stagetijd op de wet geen werktijd, maar leertijd. Echter kun je voor je eigen gezondheid het besluit nemen minder bij de jumbo te werken. School gaat toch even voor dan, want je zal niet tot je 67e blijven werken bij de jumbo neem ik zo aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werktijden 16 en 17 jaar:

•Je moet minimaal 36 uur per week rust houden
•Je moet minimaal 4 vrije zondagen per 13 weken hebben
•Je mag niet werken tussen 22.00 uur en 06.00 uur of tussen 23.00 uur en 07.00 uur
•Als er op zondag gewerkt wordt, dan is zaterdag een vrije dag
•Per dienst mag je maximaal 9 uur werken
•Per week mag je maximaal 45 uur werken
•Per 4 weken mag je een gemiddelde arbeidstijd van 40 uur per week hebben
Verder geldt de regel schooltijd = arbeidstijd. Dit betekent dan, als je 6 uur op school zit, je die dag nog maar 3 uur mag werken.

Conclusie is dat je beter kunt stoppen bij Jumbo, je zegt zelf ook al dat je er aan onderdoor gaat. Luister dan helemaal naar je lichaam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat werken kies je zelf voor ;) Als je het te zwaar vind moet je maar een kleine break op je werk nemen (zolang de stage duurt) school gaat voor werk op jouw leeftijd. Maar wat ik wel raar vind is dat je zegt tot 01:30 te werken bij Jumbo (distributie centrum neem ik aan) maar dit is echter wel verboden voor 16 jarige. Vanaf je 18e mag je pas nachtwerk verrichten. Dus het lijkt mij sterk dat je tot 01:30 werkt op je 16e bij een groot supermarktconcern. Deze gaat echt niet de wet overtreden voor die paar hulpzame uren van jou, hoe goed je ook bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke jumbo is tot zo laat in de nacht open dan? De jumbo's die ik ken sluiten allemaal rond 22:00.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar niet tot middernacht, mijn zoon werkt al jaren bij de Jumbo, Sskms tot 22 uur en deze maand kan het wel later worden maar nooit zó laat. Mag ook helemaal niet met 16 jarige, als de inspectie komt dan krijgt de Jumbo een flinke boete.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoor dit soort verhalen ook over de C1000 in mijn durp, van mensen die er zelf werken. Voor vakkenvullers geldt nog altijd 'voor jou 3 anderen', maar misschien is het toch tijd dat jullie samen in actie komen en 'gewoon' op tijd naar huis gaan.