1. waar kun je verloskundigen studeren (in Belgie)2.hoelang duurt de opleiding3.is het een zware opleiding4.welke richting nodig?(belgische school)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (2)

Op heel veel verschillende plekken. Googelen op de juiste opleiding (vroedkunde). Het is een driejarige opleiding, met eventueel daarna nog een verdere specialisatie (hogere graad) in twee jaar.
Het is een Hogeschool, (HBO) dus daar heb je wel de juiste vooropleiding voor nodig. Een havo-, vwo- of mbo-diploma niveau 4.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt in Lier studeren het is een HBO opleiding en daar heb je havo-, vwo- of mbo-4-diploma voor nodig.
(voor vragen over deze studie zie bron 1)

De opleiding duurt 4 jaar

De hbo-opleiding Verloskunde is een zware studie. Het niveau ligt er hoger dan bij de gemiddelde hbo-opleiding. Dat is ook niet zo vreemd. Je wordt opgeleid om een medisch beroep uit te oefenen waarbij je - soms à la minute - zelfstandig beslissingen moet nemen. Dat kan alleen als je over voldoende kennis en de juiste vaardigheden beschikt. Tijdens de opleiding wordt dit dan ook nauwkeurig getoetst. Daarnaast draai je al tijdens je stages 24-uursdiensten, ook in het weekend. De opleiding vergt dus een flinke dosis tijd en motivatie ( zie bron 2)

Ik heb nog een bron voor je kunnen vinden met allerlei vragen over de opleiding/studie verloskunde in Nederland maar ik neem aan dat de opleiding in Belgie ongeveer hetzelfde is. (zie bron 3)

Toegevoegd na 7 uur:
Er is toch een verschil in opleiding.
In Belgie duurt de studie 3 en in Nederland 4 jaar omdat:

In één opzicht zijn de meeste Belgische opleidingen gelijkwaardig: ze voldoen aan de eisen die het BIG-register stelt. Dit betekent dat je je, na het succesvol afronden van de opleiding en nadat je in bezit bent gekomen van de vereiste documenten, kunt laten opnemen in het BIG-register. Je bent dan bevoegd de titel van verloskundige te voeren. Een belangrijk verschil is echter dat de Nederlandse opleidingen je opleiden voor het zelfstandig werken in de thuissituatie, het voeren van een eigen praktijk en voor het deelnemen in een groepspraktijk. Het Belgisch diploma voorziet daar niet in. Belgische 'vroedkundigen' werken over het algemeen in het ziekenhuis, onder supervisie van een gynaecoloog en voeren geen eigen praktijk. De Nederlandse verloskunde is gericht op de Nederlandse situatie en heeft de eigen professionaliteit en zelfstandigheid van de verloskundige dan ook hoog in het vaandel staan.

Toegevoegd na 7 uur:
Dit staat ook bij de 3e bron,het 10e punt.