Wat kan je doen als je veel last van faalangst hebt?

Ben op zoek naar een job maar als ik vacatures lees, krijg ik twijfels over mijn kunnen en dat belemmert me om daadwerkelijk te reageren op de vacature.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Klinkt logisch misschien, maar je zou je instelling moeten veranderen van "zou ik dat kunnen" naar "ik ga het eens proberen". Van "misschien dit of dat" naar "als ik het nog nooit gedaan heb, weet ik ook nooit of....".

Toon iig interesse voor datgeen je wil gaan doen en laat dat merken aan je (nieuwe) baas dat je wil, dan hoef je ergens niet eens goed in te zijn, want je baas ziet veel liever mensen die willen. Bovendien kun je leren wat je wil gaan doen, met in je achterhoofd het feit dat iedereen wel eens fouten maakt. Heel normaal ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het allerbelangrijkste: bereid je voor. Oefen de veelgestelde sollicitatievragen die je op tal van vacaturesites vindt. Het is zinvol om ze -liefst luidop- te beantwoorden. Oefen ook hoe je binnenkomt en wat je kunt zeggen in de lift.

Zoek naar een relativerende gedachte die je ontspannen maakt. Bijvoorbeeld: als ik de volgende ronde niet haal, dan was het gewoon een oefensituatie.

Blijf door je zenuwachtigheid heen praten in plaats van stil te worden. Mensen hebben meer respect voor een sollicitant die zich door zijn zenuwen heen vecht, dan voor iemand die zich erdoor laat overmannen.

Wees nieuwsgierig naar wat de interviewer je te vertellen en te bieden heeft.

Fixeer je niet op uitingen van angst, zoals trillende handen en blozende wangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoek een job waar je goed in bent, heb je die gevonden , ga dan zelfverzekerd naar de baas van het bedrijf. Je moet zo denken: "ik ga het hier eens uitleggen, zie", ik ken die materie, ik ga eens een verhaaltje doen bij de baas.

De baas is ook maar een mens, ja zelfs van vlees en bloed! Net zoals jij. Hij is niet meer of minder.

Het is heel belangrijk dat je solliciteert naar een vacature waar je bepaalde dingen heel goed van kunt, bijvoorbeeld tekstverwerking, excel, ...

Als je weet dat je die dingen in de vacature kunt, dan zal je je zeker uit de slag kunnen trekken als de baas daar iets over vraagt.

Bereid ook een samenvatting voor (en oefen die in)van waar je de laatste jaren gewerkt hebt, en wat je daar gedaan hebt, zodat je niet ter plaatste moet gaan nadenken "tja, wat deed ik in dat bedrijf nu weer".

Je moet zelfverzekerd overkomen, dit wel zeggen, dat je moet denken , ik ben de leraar die het gaat uitleggen tegen de baas, ik heb er vroeger studies over gedaan, en nu ga ik het eens uitleggen tegen de baas.

Met die ingesteldheid moet je gaan solliciteren. Waarom heb je anders studies gedaan? Wees fier op je kennis.
Zo moet je denken !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bang bent voor spinnen, laat een vogelspin over je hand lopen. Als je bang bent voor water, ga zwemmen. Dus als je bang bent voor sollicitatiegesprekken: ga sollicitatiegesprekken voeren!

Als je niet reageert weet je zeker dat je niet wordt aangenomen. En die gesprekken zijn allemaal ongeveer hetzelfde. Als je er 3 hebt gehad weet je wat je kunt verwachten en kun je je er beter op voorbereiden.

Ook lijkt het me goed om te onderzoeken waar je onzekerheid vandaan komt. Kun je het inderdaad niet? Of denk je dat alleen maar? Je kunt eens aan een vertrouwd iemand vragen of die persoon denkt dat jij het kunt. Dan kun je zomaar eens voor verrassingen komen te staan.

Succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overdenk alle vacatures, Wat wil jou hart? Wat geeft de heilige geest jou in?
Kijk zo weinig mogelijk naar qualificaties. Jou onzekerheid heeft wellicht te maken met het feit dat je bang bent niet aan de eisen te voldoen die gesteld worden.

Stel jezelf gerust, in Nederland hebben we er een gewoonte van gemaakt in de advertenties om absurd hoge qualificaties te eisen voor bijna iedere baan.
In de praktijk komt daar bitter weinig van terecht. Ze moeten het namelijk doen met de riemen die ze beschikbaar hebben.

Als een baan jou aanspreekt moet je daarop reageren. Als je niets doet gebeurt er namelijk ook niets.

Spreuken 3:5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht.
6 Denk aan hem bij alles wat je doet, dan baant hij voor jou de weg.

Het is wel handig om je een beetje voor te bereiden op een eventueel gesprek zodat je ongeveer wat wat je moet antwoorden,
maar ga niet teveel proberen teksten uit je hoofd te leren, want dat gaat averechts werken.
probeer er ook niet teveel aan te denken, veel denken levert weer extra spanning op.

Laat het gaan, als het God´s wil is behoort die baan jou toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het stelt gerust te lezen dat het een gewoonte is hoge eisen in een vacature, en dat de praktijk iets anders is ja:-)