Ik ben op 26 augustus 18 geworden, en volg een voltijds mbo opleiding. Moet ik schoolgeld wel of niet betalen? Snap er niks van

Hoi,

Ik zit met de vraag of ik wel of niet schoolgeld moet betalen. Ik heb gekeken ik de website van DUO en daar staat het volgende:

Niet betalen
Je hoeft geen lesgeld te betalen als je achttien bent geworden ná 1 augustus 2012 of als je vóór 1 oktober 2012 bij je opleiding wordt uitgeschreven.
Wel betalen
Je moet voor het schooljaar 2012-2013 wel lesgeld betalen als je op 1 augustus 2012 achttien jaar of ouder bent én als je op of na 1 oktober 2012 als voltijdstudent ingeschreven staat aan:

een mbo-opleiding of
een vavo-opleiding die door de gemeente wordt bekostigd.

Ik ben op 26 augustus 18 geworden, en volg een voltijds mbo opleiding.
Ik snap het gedeelte van 'Wel Betalen' niet .. Kan iemand mij helpen aub?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Poeh, das makkelijk op het MBO. Dat zou ik als student ook wel willen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpel uit gelegd Iedereen die op 1 aug. in het desbetreffende schooljaar nog geen 18 is hoeft nog geen schoolgeld aan duo te betalen.
Wel moet je de onkosten betalen die de school in rekening brengt voor gemaakte studiekosten maar deze bedragen zijn afhankelijk per opleiding en per school

Antwoorden (2)

Het gedeelte van 'wel betalen' stelt twee zaken. Wanneer moet je wél schoolgeld betalen:

Als je op 1 aug 2012 18 of ouder was én
Als je op of na 1 okt 2012 ingeschreven staat aan een opleiding

Jij was op 1 aug 2012 nog geen 18. Aan de hand van de informatie die je zelf geeft hoef je dan dus géén lesgeld te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent pas na 1 augustus 18 geworden dus je hoeft niet te betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je begrijpt het stukje van Wel Betalen niet maar dat komt omdat je over het woordje én heen leest. Je moet dus aan beide zaken voldoen: EN je moet op 1 aug 18 zijn of ouder EN een MBO opleiding volgen die niet particulier is, dus als je je MBO opleiding bij de LOI volgt betaal je geen lesgeld maar gewoon cursusgeld.

Volgend jaar zou je wel moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pfoe okee dan.. Ja anders had inplaats van het woordje 'én' wel 'of' gestaan maar je kan ook mbo doen als je nog geen 18 bent dus eigenlijk is het wel logisch. Maar ik was dus bang, omdat ik er ook nog geen brief over heb gehad, dat ik volgend jaar een grote rekening krijg. Maar goed het is me duidelijk dank jullie wel!