Werkgever was de sleutel van de winkel vergeten. Ik was om half 12 aanwezig, maar krijg vanaf 12 uur uitbetaald, omdat we niet binnen waren. Mag dat?

Al het personeel was op tijd aanwezig (half 12). Maar we konden pas 12 uur de winkel, omdat bedrijfsleidster toen pas de sleutel had. Nu hebben we dus een half voor niks buiten gestaan. Nu stelt de bedrijfsleidster dat dat half uur geen werktijd is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is wettelijk bepaald dat de werkgever je de middelen moet geven opdat je je werk zou kunnen uitvoeren. Dat is hier dus niet het geval. De fout ligt dus bij je baas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee, natuurlijk niet! iedereen was er op tijd, dan moet je ook betaald worden...
het is een fout van de bedrijfsleidster, zij vertegenwoordigt de winkel, dus voor kosten van de baas. duidelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
ga voor de zekerheid even langs het juridisch loket, zij weten de wettelijke regels beter!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij er in de CAO iets anders staat (dat kan ik me totaal niet voorstellen) moet deze tijd gewoon worden doorbetaald. Dat er niet gewerkt is in deze omstandigheid, is een risico van de werkgever.
Computoon
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dat heeft niets met de cao te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, CAO's mogen en kunnen geen afbreuk doen aan wat er in de wet omschreven staat, hoogstens verbeteringen daarop formuleren.
Computoon
11 jaar geleden
Uiteraard mogen/kunnen CAO's geen afbreuk doen aan de wet. Maar in het arbeidsrecht zijn er ook bepalingen die gelden tenzij een CAO en/of individuele arbeidsovereenkomst iets anders beslist en de mogelijkheid daartoe staat dan ook in die wet zelf. Dergelijke bepalingen zijn vaak maar zeker niet altijd in het voordeel van de werknemer. Denk aan de opzegtermijn van de werknemer. Minimaal een maand. Maar als de werkgever een langere termijn heeft dan diens wettelijke minimumtermijn, dan mag ook die van de werknemer langer zijn. Gevolg is, dat de werknemer die 'eerder' weg wil en geen overeenstemming hierover krijgt met zijn werkgever, gewoon 'moet' blijven want weggaan maakt 'm schadeplichtig. Dat is de reden dat ik 'tenzij de CAO iets anders beslist' heb opgenomen bij de beantwoording van de vraag. Maar zo uit het hoofd ken ik geen bepaling uit het arbeidsrecht die in de situatie van vraagsteller anders uitpakt dan dat de werkgever gewoon het loon moet doorbetalen.
ronron1212
11 jaar geleden
In deze vraag staat niets wat met een cao te maken heeft. Als contractueel je werk begint om een bepaalde tijd dat is dat de starttijd en niet een halfuur later omdat je werkgever even vergeten is de deur open te maken.
nee, je moet wel gewoon uitbetaald worden. maar als je hier met je werkgever niet uitkomt lijkt het me een beetje kostbaar om een rechtzaak aan te gaan of iets dergelijks. gewoon goed bespreken dus.