Morgen weer naar de zaak. Maar wat is ``zaak`` eigenlijk?

Volgens mijn woorden boek betekend zaak: ding of winkel.

Als je dus naar kantoor gaat kun je niet zeggen dat je naar de zaak gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een zaak is elke werkplek waar `zaken` worden gedaan.
Nagenoeg alle winkels en bedrijven dus.

Toegevoegd na 59 seconden:
En dan in het bijzonder zaken met winstoogmerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Jawel. Ik vind dat je dat wel kunt zeggen. Zaak is voor mij ook een ander woord voor 'bedrijf', niet alleen een winkel.
Een tikje ouderwets, maar nog wel gangbaar.
14 jaar geleden
Blijkbaar is het in jouw geval kantoor en kan je dat prima zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zaak is ook een ander woord voor: fabriek, firma, onderneming, organisatie, bedrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woorden hebben niet een definitieve betekenis en zijn constant aan het veranderen. Van Dale past woorden aan of voegt woorden toe als ze gedurende een bepaalde periode door veel mensen op een bepaalde wijze gebruikt worden.

Heel veel mensen gebruiken het woord zaak als werk, kantoor, winkel of bedrijf. Je kunt het woord daarom gebruiken als vervanging van het kantoor, ook al staat dit niet zo in het woordenboek aangegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen in mijn omgeving die de term de zaak gebruiken, hebben een eigen zaak.

Misschien dat het van vroegere tijden komt; om je (eigen)zaakjes op orde te hebben moest je naar de zaak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zaak is zelfde als engelse woord business.