Moet een 16 jarige belasting betalen over verkochte spulletjes, en zoja hoe doe ik dit?

Hallo, ik ben Naomi en ben 16 jaar.

Ik verkoop via marktplaats kleinschalig iPhone hoesjes en accessoires die ik heb ingekocht.

Mijn verdiensten per maand liggen onder de 100 euro.

Soms verkoop ik ook wat horloges (merkloos) en daar verdien ik wat meer mee.

Moet ik hiervoor belasting betalen? Want ik kan me niet inschrijven voor de kamer van koophandel.

Als ik belasting moet betalen, hoe doe ik dit dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
via welke site koop je die producten in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand anders wil ook een handeltje beginnen zie ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is mijn vraag niet, ik koop mijn spullen in van Chinese sites maar ik ben hier niet om reclame te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze verkoopt via marktplaats en haar inkoopkanaal geeft ze niet prijs. Slimme meid die Naomi. Lekker met 16 jaar d'r zakgeld aanvullen. Ik mag dat ondernemerschap wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar is het toegestaan? Of ben ik illegaal? Maar mijn leeftijd blokkeert de toegang tot de KVK. What now??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou voorlopig lekker doorgaan op deze manier en de reactie van Tanja (hierboven) in je achterhoofd houden. Succes.

Het beste antwoord

Zoals de andere twee antwoorden vermelden is he echt nog niet nodig om je aan te melden bij de kvk. Dit doe je eigenlijk pas als je je bedrijf groter maakt door bijvoorbeeld een eigen webshop o.i.d. te starten.

Op de site van de Kamer van Koophandel staat ook vermeld dat je pas een kvk-nummer moet nemen wanneer je een echte eenmanszaak/bedrijf/... begint. Doe je dit? Dan moet je dit 1 week voor tot 1 week na het starten van je zaak melden.

Wanneer je van plan bent om dit te doen, noemt de KvK jou "handelsonbekwaam" omdat je minderjarig bent. Als je er dan toch echt een bedrijfje van wilt maken moet je o.a. toestemming hebben van je ouders/voogd. Vanaf het moment dat je een KvK-nummer hebt moet jij dan ook een klein deeltje van je winst afstaan aan de belasting.

Alle informatie staat trouwens ook nog eens uitgebreid in de link die ik eventjes hieronder zet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Balasting betaal je al bij het inkopen van je handelswaar, als je staat aangemeld bij de k.v.k hoef je niet eens belasting te betalen. Dus ga maar gerust door met je handel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je op dit niveau verkoopt is er geen enkel probleem.
zodra je veel meer verkoopt en een echt bedrijf wordt/bent, misschien over een paar jaar, dan zou ik als ik jou was eens gaan informeren bij de kamer van koophandel, want dan komt er een moment dat je je inderdaad moet gaan inschrijven en bepaalde dingen officieel moet gaan regelen, zoals belasting.

voorlopig zou ik me geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste hebben we de 'zelfstandigenaftrek'. Deze aftrekpost loopt in 2011 op tot € 9.484,- en wanneer we daar de 'startersaftrek' bij optellen van €2.123,- dan komen we op € 11.600,- waarover u geen geen belasting over winst hoeft te betalen als ondernemer. Hiervoor moet u wel aan de vereiste voldoen dat u minimaal 1.125 uren per jaar aan uw onderneming besteed. Dus voorlopig voor jou geen probleem.
Bekijk onderstaande link eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dit hoeft niet, omdat jou 'handeltje' kleinschalig is, en zoals je zegt niet geregistreerd bij de kamer van koophandel. Zou je een eigen webshop of iets dergelijks beginnen is het wel mogelijk je bij de kvk in te schrijven, en vaak ook handig om te doen voor klanten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is of je BTW zou moeten betalen, afdragen ok wel genoemd, of dat jouw inkomsten onder de inkomstenbelasting moeten vallen. Volgens mij gaat het om het laatste. Het zijn inkomsten voor jou.

Heb je echter geen andere inkomsten dan is het bedrag te laag om belasting over te betalen. Je kunt het zien als een tiener met een bijbaantje. Na aftrek van teruggaven hoef je dus niet te betalen.

En omdat je geen bedrijf bent en dus niet btw-plichtig ben hoef je die ook niet af te dragen.

Je kunt een proefberekening maken bij de belastingdienst door het programma voor aangifte te downloaden en alles in te vullen, zonder te verzenden. Dan zie je wat er uitkomt voor jouw aangifte.

En als je het nog niet zeker weet, bel dan met de belastingdienst, die zijn heel behulpzaam en soms heb je zelfs ook nog recht op geld terug.

Kijk bij onderstaande link, daar vind je meer informatie en kun je ook kijken of je recht hebt op geld terug.

Succes met je `bedrijfje'!