Recht op WW-uitkering of niet? (lees uitleg)

Een vriendin van me is pas ontslagen (contract liep af en het bedrijf moest bezuinigen in het aantal FTE). Haar laatste werkdag is op 31 augustus 2012. Ze heeft gelukkig nieuw werk gevonden maar het contract daarvan gaat pas in op 16 september 2012. Ze heeft dus twee weken lang geen inkomen. Ze vroeg aan mij of ze recht heeft op een WW-uitkering voor die twee weken, ik weet het ook niet en op de site van de UWV kunnen we nergens een dergelijk scenario vinden.

Toegevoegd na 34 minuten:
Ze heeft meer dan drie jaar gewerkt bij haar huidige werkgever.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, als ze voldoende gewerkt heeft, dan heeft ze recht op WW
Als zij ontslagen is per 31 aug. en tot die dag loon ontvangt, dan is zij dus werkloos per 1 sept.
Dus vul je op de site van het UWV dat in:
werkeloos met ingang van 1 sept.
Aanvraag WW uitkering per 1 sept.

Dat zij - gelukkig - al weer werk heeft per 16 sept,
dat komt later aan de orde.
Eerst moet het UWV het recht op WW vaststellen
en dat kan wel even duren.

Je moet dus wel die administratieve molen in.

Bel anders even met het UWV.
Telefoonnummer staat op hun site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het lijkt me dat ze rustig zoveel tijd als ze willen zullen gaan nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die plicht heeft ze in principe, maar ze zullen niet moeilijk doen omdat ze al weer werk heeft.
ronron1212
11 jaar geleden
+
ja, als men maar minimaal 26 weken aan een gesloten gewerkt heeft, en niet verwijtbaar werkeloos is.
In haar geval is ze dat niet,het uwv heeft vanaf de eerste dag van werkeloos zo uit het hoofd 14 dagen de tijd om een beslissing te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6 weken?