Kan je met een nulurencontract zo opstappen?

Iemand die ik ken heeft net een nieuw (verlenging) tijdelijk contract getekend voor 3 maanden. Maar hij heeft een veel betere baan (per direct) aangeboden gekregen. Kan hij zo opstappen?

Het is een nul urencontract maar hij zei wel dat hij een minimumloon uitbetaald krijgt? Er staat een opzegtermijn van 1 maand in het contract.

Toegevoegd na 45 minuten:
Ik ben er inmiddels achter dat als je een nul urencontract heb je geen arbeidsovereenkomst hebt. Dus in principe zo op kan stappen. In veel gevallen, echter, heeft wat begon als een nulurencontract zich in de praktijk ontwikkeld tot een arbeidsovereenkomst, met verplichtingen over en weer: de 'werkgever' moet de 'werknemer' oproepen als hij werk heeft en de 'werknemer' moet dan komen werken.

Echter
- bij ziekte tijdens de oproep betaalt de werkgever ten minste 70% van het loon door;
- ook het recht op bijvoorbeeld vakantietoeslag en vakantiedagen is gelijk aan dat van de andere werknemers in de onderneming;

Dat heeft hij weer niet gehad terwijl hij er volgens
http://www.hr-kiosk.nl/xbook/id/6196
Wel recht op had. Dus ik zou zeggen dat hij dus geen arbeidsovereenkomst heeft.

Is er iemand behalve een rechter die hier een zinnig antwoord op kan geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De belangrijkste regel waar in dit geval op teruggevallen zal worden is die van goed werkgever / goed werknemerschap.

Er is een contract. Hoewel dit een nul-uren contract is zullen er ongetwijfeld afspraken over het rooster van de komende periode zijn gemaakt, op basis waarvan de werknemer nu is ingeroosterd. Wanneer er een oproep is gedaan en de werknemer niet aannemelijk kan maken dat deze niet in staat is om hieraan te voldoen, dient deze de uren volgens afspraak te werken.

Door geen rekening met de opzegtermijn te houden zou er sprake zijn van contractbreuk en/of werkweigering. Nu hangt dit bij een nul-uren contract sterk af van de individuele situatie, hier zou moeten weten om een beter toegespitst antwoord te geven

Overigens wordt het recht op vakantiedagen en vakantietoeslag over het algemeen bij nul-uren contracten direct doorberekend in het uurloon. Hiermee zal het bruto-uurloon dus schijnbaar boven het wettelijk minimumloon liggen.

Nu los van het wettelijke: kan het praktisch?
De meeste werkgevers zijn redelijk begripvol en zijn bereid mee te werken aan een dergelijke overgang. Wanneer het qua personeelsbezetting geen problemen oplevert zijn er vaak mogelijkheden om in de laatste periode van het nul-urencontract minder / geen uren te werken.
Wanneer dit niet mogelijk is zal vaak ook de nieuwe werkgever begrijpen dat de nieuwe werknemer een opzegtermijn heeft en dus niet per direct kan beginnen: u bent echt niet de eerste werknemer die dit overkomt.

Belangrijk is om hier met alle partijen open over te spreken. Hierbij geld dat een positieve houding vaak helpt: denk mee met de andere partij en verbrand geen bruggen door nodeloze ruzies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat kan niet. Hij is door ondertekening van het.contract akkoord gegaan met de voorwaarde dat hij 1 maand opZegtermijn heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is niks crimineels aan. Beide partijen hebben.het.contract ingelezen e ondertekend. Je/hij is zelf akkoord gegaan met het contract.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In deze situatie ligt dat anders. Maar hè stap lekker op, je.komt er wel achter. Het is trouwens heel normaal een contract te ondertekenen hoor. Uit jou rare reactie merk ik dat jij weinig.hebt gewerkt