Is het normaal dat een werkgever bij een functiewijziging een nieuw contract bijvoegd?

Ik heb dus een functiewijziging gehad omdat ik een opleiding heb afgerond. Mijn werkgever stuurt een brief met daarin mijn nieuwe bruto salaris + een contractwijziging waar ik het niet mee eens ben. Ze willen mijn reisuren en koffiegeld afpakken en verlangen dat ik dat zomaar teken. Niet dus.

Mag mijn werkgever dit eigenlijk wel doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reisuren? Koffiegeld? Kom op zeg, wat voor belachelijks is dat nou dan weer. Als je een vertegenwoordiger of vrachtwagen chauffeur bent kan ik me er iets bij voorstellen. Voor de rest is het gewoon bullshit en hebberigheid.

Antwoorden (1)

Het is mogelijk dat hij dit mag doen :-)

Voorbeeld:
Iemand heeft een buitendienstfunctie en krijgt een 'vaste vergoeding' voor bijv. een kop koffie en een broodje onderweg. Natuurlijk heeft de persoon de onvermijdelijke leaseauto, om nog maar te zwijgen van de laptop-van-de-zaak.

Nu krijgt die persoon een nieuwe functie op kantoor waarbij het bezoeken van klanten niet hoort. Ook staat op het kantoor een koffieautomaat. De boterhammen kunnen van thuis worden meegenomen. Op het bureau van deze persoon staat een goed functionerende desktop pc.

In deze situatie is het zonder meer gerechtvaardigd dat alle extra's die hij had in de buitendienst komen te vervallen. Die waren namelijk nodig voor een goede functievervulling en zijn nu niet meer nodig.

Mijn advies zou zijn:
Kijk naar de 'secundaire arbeidsvoorwaarden' van je collega's die hetzelfde werk verrichten als jij. Als zij ook geen reisuren en koffiegeld ontvangen, is er geen enkele reden waarom jij die vergoeding wel zou moeten hebben. Het zou anders worden, wanneer op het gebied van de secundaire arbeidsvoorwaarden jou iets 'ontzegd' wordt wat collega's (onder vergelijkbare omstandigheden) wel hebben.

Ben je het er niet mee eens, dan teken je niet. Het is tenslotte een arbeidsovereenkomst en daar moeten beide partijen mee instemmen. Niet tekenen zal waarschijnlijk betekenen dat ook het nieuwe salaris niet doorgaat.

Als het een wezenlijk andere functie is, kan zelfs opnieuw een proeftijd bedongen worden. Maar in zo'n geval zou je altijd een 'terugkeergarantie' moeten vragen en krijgen.

Maar, nog even terugkerend op de reisuren en het koffiegeld: als het salaris wezenlijk hoger is, zou ik ik me over die reisuren en dat koffiegeld niet druk maken en gewoon tekenen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou tekenen, het werk is je zo door de neus geboord een of andere manier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat niet elke functie dezelfde arbeidsvoorwaarden kent. Nu zijn reisuren en koffiegeld niet echt zaken die zwaarwegend wegen denk ik. Maar goed. Er word ook niet bij verteld wat de functiewijziging qua werk inhoud. Misschien hoeft de vraagsteller wel niet meer te reizen en zit diegene meer op kantoor. Dan kan ik me voorstellen dat dat niet meer van toepassing is.