Mag mijn baas mij op mijn eigen verzoek ontslaan? (zie uitleg)

Ik werk momenteel maar heel weinig uren, en dit word alleen maar minder en minder. Omdat mijn baas eigenlijk geen werk meer voor mij heeft.

Ik heb een uitzendcontract van 0 uren, maar de afgelopen 9 maanden heb ik gemiddeld 32 uren gewerkt (per week).

Nu werk ik hooguit 20 uur per maand, en daar kan ik niet van rondkomen. Ik ben ondertussen aan het solliciteren voor een andere baan, maar werk ligt niet voor het oprapen, en ik moet ook een huishouden runnen.

Kan mijn baas mij, op eigen verzoek ontslaan, zodat ik in aanmerking kom voor een ww de komende tijd? Zodat ik zonder zorgen kan solliciteren?

Want als ik zelf ontslag neem, krijg ik niks.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kijk eerst eens wat je rechten zijn: bij een 0-urencontract heb je recht op een minimum aantal uren loon als je langer dan zes maanden voor je werkgever werkt, en je in de laatste drie maanden een bepaald aantal uren hebt gewerkt. In dat geval mag je rekenen op dat minimale aantal uren, en moet je baas je doorbetalen ook als hij geen werk voor je heeft. Jij bent uitzendkracht, dus voor jou van belang is om te weten in welke fase je zit bij het uitzendbureau. Hoe lang werk je al via dat uitzendbureau? Bij meer dan een jaar moet het uitzendbureau je doorbetalen als er tijdelijk geen werk voor je is, meer dan anderhalf jaar geeft nog meer rechten. Als jouw huidige werkgever zo weinig werk voor je heeft dat je niet eens rond kunt komen, zou ik eerst eens bij het uitzendbureau gaan praten. Hebben zij nog iets anders voor je? Als je al meer dan een jaar via hen werkt, heb je recht op een contract voor bepaalde tijd en krijg je dus doorbetaald ook als er geen werk is, en als je meer dan anderhalf jaar via ze werkt, of drie jaar bij verschillende bedrijven, heb je zelfs recht op een contract voor onbepaalde tijd. Ze moeten je dan dus werk bieden of doorbetalen, en kunnen je ook niet zomaar ontslaan. In jouw geval hoeft je baas je niet te ontslaan, en kun je ook niet zomaar met een vaststellingsovereenkomst WW aanvragen: jij werkt voor het uitzendbureau, dus daar moet je zijn als je meer wilt werken. Alles hangt dan af van de fase van je uitzendcontract. In fase één of twee zijn ze niet verplicht om jou ander werk aan te bieden, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze dat niet zouden kunnen. Als er iets geschikts is en jij bent een goede werknemer, zullen ze jou wellicht zelfs liever bepaalde uren bij een andere werkgever aanbieden dan iemand die nog nooit voor hen heeft gewerkt. Als er echt geen werk is en je heb nog geen rechten opgebouwd via het uitzendbureau, zou je via een vaststellingsovereenkomst uit elkaar kunnen gaan. Deze moet wel zo zijn opgesteld dat duidelijk is dat het initiatief bij de werkgever ligt en dat jou geen blaam treft, anders zou je verwijtbaar werkloos zijn en geen recht hebben op WW. Ik raad je aan om juridisch advies in te winnen, bijvoorbeeld bij het juridisch loket of - als je die hebt - je rechtsbijstandverzekeraar, voordat je deze tekent. Lees de bronnen voor meer informatie.

Bronnen:
http://www.arbeidsrechter.nl/vaststellings...
http://zakelijk.infonu.nl/banen/32290-rech...

Je baas mag jou niet zomaar ontslaan, daarvoor moet hij een ontslagvergunning regelen, dat kost geld en moeite. Daarnaast moet hij een deel van de ww-kosten op zich nemen, dat kost geld. Verder denk ik niet dat je veel ww krijgt als je vanuit een 0-uren uitzendcontract komt. Ik zou nu ook zonder zorgen solliciteren! Je hebt werk, al is het weinig, dat is een betere uitgangspositie dan werkloosheid. Een alternatief is een bijstandsuitkering, maar dat is erg weinig geld en kan even duren voordat het op gang komt.

Een ontbinding van een contract met wederzijds goedvinden wordt door het UWV vaak niet gezien als hindernis voor toekennen van WW. Laat dus je baas een ontbindingsovereenkomst opstellen. Toegevoegd na 1 uur: Indien je inderdaad bij een uitzendbureau werkt gelden er weer andere regels.

Dat helpt niet; je krijgt alleen 70% van de uren die je werkte, niet van een volle werkweek. Je komt waarschijnlijk van de regen in de drup.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100