Mag mijn baas mij op mijn eigen verzoek ontslaan? (zie uitleg)

Ik werk momenteel maar heel weinig uren, en dit word alleen maar minder en minder. Omdat mijn baas eigenlijk geen werk meer voor mij heeft.

Ik heb een uitzendcontract van 0 uren, maar de afgelopen 9 maanden heb ik gemiddeld 32 uren gewerkt (per week).

Nu werk ik hooguit 20 uur per maand, en daar kan ik niet van rondkomen. Ik ben ondertussen aan het solliciteren voor een andere baan, maar werk ligt niet voor het oprapen, en ik moet ook een huishouden runnen.

Kan mijn baas mij, op eigen verzoek ontslaan, zodat ik in aanmerking kom voor een ww de komende tijd? Zodat ik zonder zorgen kan solliciteren?

Want als ik zelf ontslag neem, krijg ik niks.

bamibal
11 jaar geleden
Gevoelsmatig lijkt het me een vorm van fraude. Het lijkt me ook niet verstandig van de werkgever, want als de reden van ontslag niet gegrond is, zou je het nog kunnen aanvechten.
bamibal
11 jaar geleden
Maar ik weet het niet, dus daarom een reactie en geen antwoord.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Volgens mij mag hij mij gewoon ontslaan onder het mom van: "Heb geen werk meer voor haar" dat is ook wat er nu gebeurd, en ik ben werkzaam als uitzender met een 0 uren contract. Maar omdat ik het niet zeker weet vraag ik het hier ff.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan nu ook actief solliciteren. als je een (paar) keer niet kan, kan je het aan je huidige werkgever doorgeven. Het is veel beter als je van baan naar baan gaat, dan vanuit werkloosheid een baan zoeken. Vooral in deze tijd is het heel moeilijk een baan te vinden. Met een 0-urencontract krijg je heel erg weinig geld met een ww.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ps: met een 0-urencontract heb je toch een contract en ben je vrij om te gaan waar je wilt. Zolang je in fase A zit bij een uitzendburo kan je makkelijk opzeggen. Je hebt veel tijd, waarom je nu opeens geen tijd zal hebben begrijp ik niet helemaal.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik begrijp jouw opmerking niet Arielz...wie zegt dat ik geen tijd heb? Ik zal het nog een keer uitleggen:
Met mijn 0 uren contract werkte ik gemiddeld 32 uur per week bij dezelfde baas, dat is dus 128 uur per maand.
Mijn baas heeft geen werk meer voor mij, dus werk ik in plaats van 128 uur per maand nog maar 20 uur per maand. Ik kan actief solliciteren ja...maar voordat ik een baan heb, kan wel even duren, dus tot die tijd moet ik dan rondkomen met 20 uur in de maand. Ik weet niet hoe oud jij bent, en of je nog bij je ouders thuis woont, maar laat ik je vast zeggen, van 20 uur in de maand kan je geen huishouden runnen. Dus in dat geval word ik liever ontslagen, en vraag ik liever een ww aan. Die ww is lager dan mijn inkomen van 32 uur per week, maar wel hoger dan 20 in de maand denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry voor mijn duidelijkheid. Ik vraag me af of uwv naar je 0-uren contract kijken of je daadwerkelijk gewerkte uren. Daar kan je je flink in vergissen. Ik ben een 30+er werkte fulltime inmiddels arbeidsongeschikt en woon op mezelf. als je in fase A zit (je uitzendovereenkomst) kan je snel van je werkgever af. Als je in fase b/c zit moet het uitzendbureau je mogelijk betalen als je zonder werk zit. Dat ligt aan de aantal maanden dat je in dienst bent bij dat uitzendbureau
HeerVoldemort
11 jaar geleden
ah op die manier...ik werk 10 maanden voor dat uitzendbureau. Ik zou overgenomen zijn door het bedrijf dat mij inhuurt, als ze die verrekte aanbesteding gehad hadden :-( Verder heb ik totaal geen verstand van uitzend contracten en de hele mikmak, heb nooit eerder voor een uitzendbureau gewerkt. Ik had begrepen dat ze bij een ww wel kijken naar eerder gewerkte uren, en niet naar de 0...maar voordat ik dit soort dingen ga doen, zorg ik natuurlijk wel dat ik op de hoogte ben van mijn rechten/plichten.

Het beste antwoord

Kijk eerst eens wat je rechten zijn: bij een 0-urencontract heb je recht op een minimum aantal uren loon als je langer dan zes maanden voor je werkgever werkt, en je in de laatste drie maanden een bepaald aantal uren hebt gewerkt. In dat geval mag je rekenen op dat minimale aantal uren, en moet je baas je doorbetalen ook als hij geen werk voor je heeft.

Jij bent uitzendkracht, dus voor jou van belang is om te weten in welke fase je zit bij het uitzendbureau. Hoe lang werk je al via dat uitzendbureau? Bij meer dan een jaar moet het uitzendbureau je doorbetalen als er tijdelijk geen werk voor je is, meer dan anderhalf jaar geeft nog meer rechten. Als jouw huidige werkgever zo weinig werk voor je heeft dat je niet eens rond kunt komen, zou ik eerst eens bij het uitzendbureau gaan praten. Hebben zij nog iets anders voor je? Als je al meer dan een jaar via hen werkt, heb je recht op een contract voor bepaalde tijd en krijg je dus doorbetaald ook als er geen werk is, en als je meer dan anderhalf jaar via ze werkt, of drie jaar bij verschillende bedrijven, heb je zelfs recht op een contract voor onbepaalde tijd. Ze moeten je dan dus werk bieden of doorbetalen, en kunnen je ook niet zomaar ontslaan.

In jouw geval hoeft je baas je niet te ontslaan, en kun je ook niet zomaar met een vaststellingsovereenkomst WW aanvragen: jij werkt voor het uitzendbureau, dus daar moet je zijn als je meer wilt werken. Alles hangt dan af van de fase van je uitzendcontract. In fase één of twee zijn ze niet verplicht om jou ander werk aan te bieden, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze dat niet zouden kunnen. Als er iets geschikts is en jij bent een goede werknemer, zullen ze jou wellicht zelfs liever bepaalde uren bij een andere werkgever aanbieden dan iemand die nog nooit voor hen heeft gewerkt.

Als er echt geen werk is en je heb nog geen rechten opgebouwd via het uitzendbureau, zou je via een vaststellingsovereenkomst uit elkaar kunnen gaan. Deze moet wel zo zijn opgesteld dat duidelijk is dat het initiatief bij de werkgever ligt en dat jou geen blaam treft, anders zou je verwijtbaar werkloos zijn en geen recht hebben op WW. Ik raad je aan om juridisch advies in te winnen, bijvoorbeeld bij het juridisch loket of - als je die hebt - je rechtsbijstandverzekeraar, voordat je deze tekent.

Lees de bronnen voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dankje Lies12, Dat is een helder verhaal. Ik werk pas sinds week 36 vorig jaar voor dit uitzendbureau. Ik heb eigenlijk nooit contact met hun. Alles gaat via het bedrijf die mij van het uitzendbureau inhuurt. Misschien is het inderdaad wel een goed idee om bij het juridisch loket langs te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dus je werkt er nog geen jaar. Dat is jammer, dan zit je nog in fase twee. Maar dan nog: het kan best zijn dat het uitzendbureau je aan meer uren werk kan helpen, door onderhandeling bij je huidige werkgever, of door je bij een andere werkgever voor te dragen. Lijkt me prettiger dan helemaal zonder werk komen te zitten, dus ga gewoon eens vragen wat ze voor je kunnen doen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Helder verhaal, en goed advies :-)

Andere antwoorden (3)

Je baas mag jou niet zomaar ontslaan, daarvoor moet hij een ontslagvergunning regelen, dat kost geld en moeite. Daarnaast moet hij een deel van de ww-kosten op zich nemen, dat kost geld. Verder denk ik niet dat je veel ww krijgt als je vanuit een 0-uren uitzendcontract komt.

Ik zou nu ook zonder zorgen solliciteren! Je hebt werk, al is het weinig, dat is een betere uitgangspositie dan werkloosheid.
Een alternatief is een bijstandsuitkering, maar dat is erg weinig geld en kan even duren voordat het op gang komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
De uren die ik nu werk leveren mij 200 in de maand op...wat ik hiervoor werkte leverde mij 1600 in de maand op...geen zorgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, bedoelde je dat soort zorgen. Ik dacht dat je je morele zorgen maakte tegenover je huidige werkgever. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik weet wel dat het hebben van een baan een betere uitgangspositie is voor een nieuwe baan dan werkloos zijn.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat ben ik met je eens, maar daar staat gelukkig tegenover dat ik er niets aan kan doen, dat er geen werk beschikbaar is voor mij bij mijn huidige werkgever.
Een ontbinding van een contract met wederzijds goedvinden wordt door het UWV vaak niet gezien als hindernis voor toekennen van WW.
Laat dus je baas een ontbindingsovereenkomst opstellen.

Toegevoegd na 1 uur:
Indien je inderdaad bij een uitzendbureau werkt gelden er weer andere regels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat helpt niet; je krijgt alleen 70% van de uren die je werkte, niet van een volle werkweek. Je komt waarschijnlijk van de regen in de drup.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou...dan heb ik liever die drup, denk ik. 20 uur per maand of 70% van wat ik voor die tijd had. Is nog altijd meer.