Mag je iemand in dienst nemen als die ontslag heeft gekregen? (zie uitleg)

Als er 2 partners in een bedrijf zijn. Een van de partners gaat zelf weg, maar in zijn contract met partner 1 staat dat hij GEEN collega's mee mag nemen, en geen mensen het 1e jaar in dienst mag nemen die er zelf weg zijn gegaan. (of er nog werken) Dit met het oog op toch mensen zo mee nemen.

Maar hoe zit het als de 1e partner die het bedrijf nog heeft door reorganisatie een hoop mensen ZELF ontslaat? Mogen die dan voor partner 2 gaan werken als ze dat zelf willen? Ontslag is iets anders als zelf weggaan en voor partner 2 gaan werken na eerst bv 1 maand ander werk te hebben gedaan.

Kan iemand uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je bent ontslagen geldt het concurrentiebeding niet (dat gaat over ontslag nemen) en mag je overal gaan werken. Degene die je ontslaat heeft geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zegt alleen niets over de overeenkomst die tussen de twee werkgevers bestaat. De werknemer mag wel overal terecht, maar de partner die hem in dienst neemt is mogelijkerwijs wel onrechtmatig bezig ten opzichte van de andere partner.

Andere antwoorden (1)

Ik denk niet dat je hier een bevredigend antwoord gaat krijgen. Om de vraag goed te beantwoorden gaat het er toch echt om wat er precies in de letters van de overeenkomst staat, wat de aard van de werkzaamheden zijn en wat de bedoelingen waren van de overeenkomst.

Met de informatie die je wel geeft denk ik het volgende: een overeenkomst is meer dan alleen de letters op papier. De vraag is dus wat er nou precies bedoeld wordt in de paar waarden die hierover gaan. Misschien is het zo precies zoals het er staat: er mogen in het eerste jaar geen mensen meegepikt worden die nog bij de ander werken. Maar misschien wordt er wel gewoon bedoeld dat er überhaupt geen mensen over mogen, in welk geval het ook niet in de situatie mag die je nu schetst.

Ik weet niet of jij een van de partners bent, maar indien je dat wel bent, dan voel je misschien aan je water dat het niet helemaal klopt. Huur dus gewoon een advocaat in, dat kan hoge kosten achteraf voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik ben niet een van de partners.