Wat zijn mijn kansen in de toekomst? (zie extra uitleg)

Ik heb vmbo - elektro (technische leerweg) afgerond, daarna geen vervolg opleiding maar gaan werken als beroeps militair (3,5 jaar). Daarna ben ik bij een ICT bedrijf terecht gekomen 3 jaar als engineer gewerkt. Sinds kort ben ik project manager geworden.

Maar dit al zonder specifieke diploma's, wel ICT gerichte cursussen gevolgd waar verder geen diploma aan verbonden zat.

Wat zijn mijn kansen in de toekomst mocht ik ooit bij dit bedrijf weg moeten gaan? Is de kans groot dat ik voor een zelfde functie in aanmerking kom? Of is deze kans klein i.v.m. lage scholing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Mocht je ooit weg gaan bij je bedrijf, dan denk ik dat je alleen voor een soortgelijke functie in aanmerking komt als het om een zelfde soort bedrijf gaat. Zo'n bedrijf weet namelijk wat de ervaring 'waard' is die je hebt opgedaan. Dit is voor een bedrijf buiten de branche waarin je nu werkzaam bent moeilijker te beoordelen.

Daarom zijn diploma's van erkende instituten zeker van belang, als een soort 'objectieve maatstaf'. Zeker bij algemeen aanvaarde diploma's weet men over welke basiskennis en kunde de kandidaat beschikt, los van welke ervaring dan ook.

Uiteraard blijft ervaring ook van belang.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat ik de laatste tijd veel meer om mij heen zie, is dat er steeds meer bedrijven zijn die waarde hechten aan ervaring in plaats van een diploma. Zo ken ik iemand die geen diploma's heeft, maar wel 15 jaar ervaring en steeds verder is gegaan in het bedrijf, een topbaan aangeboden gekregen heeft bij een ander bedrijf.

Er zijn helaas altijd mensen die puur naar scholing kijken, maar je kan het altijd proberen. Geef ook referenties op als je je cv stuurt en vertel je huidige baas ervan, want je hebt een grote kans dat zij gaan rondbellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men vraagt tegenwoordig vooral naar diploma's en/of relevante werkervaring. Jij kunt als beste inschatten of je werkervaring relevant is. Zoals ik het nu zie schat ik die kansen heel goed in. Maar dit gaat om tegenwoordig. En wat de toekomst ons brengt is altijd een verassing.

Je zou wel je kennis kunnen verzilveren door toch een diploma te gaan halen. Dit heeft voor jou als voordeel dat je toch iets zwart op wit hebt, en dat je zeker bent dat je altijd de juiste papieren hebt. (als ex-militair weet je als geen ander hoeveel een papiertje waart kan zijn)
Vaak kan dit op kosten van de baas, anders kun je de kosten aftrekken van je belastbaar inkomen. De studie zelf zal je makkelijk afgaan met je kennis en werkervaring.