welke houding kan ik het beste aannemen? (zie uitleg)

Deze week krijg ik te horen of mijn contract wel of niet verlengd wordt. Dit wordt besloten door mijn baas in overleg met een aantal collega's (waarvan ik het met een paar niet helemaal super kan vinden, dus ik voel de bui al hangen).

Nu vraag ik me af, moet ik volledig in de verdediging schieten om koste wat kost te blijven? (en mezelf een beetje laten kennen eigenlijk)

Of moet ik het koel spelen en vertrouwen dat de baas mijn kunnen heeft gezien en niet teveel een weerwoord gaan voeren.

Mocht het op een welles nietes gesprek uitlopen met collega's dan wordt het werken na dat gesprek ook niet leuker, maar mijn gevoel zegt dat ik niet neer ga zonder een gevecht.

Maar wat is het verstandigst? Heb nog nooit zo'n situatie meegemaakt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Er is nog een optie, wees helemaal jezelf, zet neer wat jij bent, ga niet in op wat zij zeggen, maar laat jezelf zien... Krijg je dan een ja, dan mag JIJ blijven zoals je bent en ik verzeker je, dat duurt het langst...

Als ze je niet nemen, wees dan blij want je had steeds die ander moeten blijven en dat kost veel energie... Mag je wel blijven, terwijl jij jezelf bent, dan is het heel fijn om daar te blijven werken...

Dit lijkt mij nog een betere oplossing...

Succes ermee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet ik, maar ontspannen ten alle tijden is sowieso het beste en als je gaat verdedigen heb je bij voorbaat al verloren... Dus ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, heeft geen zin om nog te antwoorden.
rose
14 jaar geleden
Een moohelder en duidelijk antwoord. Had het zelf niet beter kunnen zeggen. (of misschien ook wel, maar ik ga het niet proberen...)
rose
14 jaar geleden
Ik bedoelde mooi en helder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niets aan toe te voegen,volkomen met XiniX eens succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi geantwoord! +1

Andere antwoorden (4)

Ik ken jou verder niet en je baan niet, je baas niet en je collega's niet. Dus dan blijft het moeilijk om in te schatten.
Persoonlijk zou ik het afwachten. Ik ben toch meer van het "Als mijn baas een beetje weet hoe ik werk, dan besluit hij wijs.".
En doet hij dat (dankzij collega's of niet) dan blijkbaar niet, dus zit ik zonder baan, pech gehad. Zát andere banen waar ze mij wèl willen hebben.

Je moet ook afwegen hoe belangrijk het nu, in deze situatie het nog voor je is om te blijven. Is het 't vechten echt waard? Of zit je straks weer op je werk en denk je: "Ik had nu dié leuke baan kunnen doen".
En dan zit je met die collega's waar je het niet goed mee kan vinden.

Ik weet niet hoezeer je het niet met ze kan vinden? Maar zouden ze echt negatief over je gaan praten? Dat is toch wel heel onvolwassen. Ze zouden jou objectief moeten beoordelen op hoe jij je werk doet.
Doen ze dat niet? Dan zou ik er niet eens mee willen werken. Maar nog maals dat is mijn mening.

Ik vind het moeilijk om voor jou te zeggen wat goed is.
Maar eerlijk waar, je kunt echt (!!) beter de eer aan jezelf houden en het op een nette manier afwachten.
Als je er tegenin gaat, komt er alleen maar méér negativiteit in de groep. En wat schiet je daar uiteindelijk mee op? ;)

Succes in iedergeval, ik hoop echt dat het goed komt!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk: als ze je de kans geven om je te verdedigen (oftewel: er wordt je gevráágd om op een kwestie in te gaan), dan moet je dat zeker doen - maar geen dingen gaan verzinnen, alleen de waarheid spreken.
Als ze je de kans niet geven, is 't de vraag of 't zin heeft om zinnen te beginnen waarin je je probeert te verdedigen - want dan is er waarschijnlijk toch al besloten. En dan ben je waarschijnlijk toch al beter af dat je er niet komt te werken. Want als je baas je de kans niet geeft om je te verdedigen... Wil je zo'n baas? Of is er uitzicht op snel een andere baas?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je blijft altijd collega's houden waar je het niet zo goed mee kan vinden. Het gaat om jou functioneren!! Maar dat weet ik natuurlijk niet hoe dat gaat? Heb je hiervoor een gesprek gehad wat goed gaat en wat beter kan? Laat je koppie niet hangen omdat collega's en jij elkaar niet mogen. Heb je het naar je zin? Vraag in het gesprek als het negatief uitpakt wat de reden is? En dat je verbaasd bent, mocht het negatief uitpakken. Neus in de wind en probeer zelfverzekerd over te komen , jij bent wie je bent en kijk naar jou functioneren. Houd de eer aan jezelf !
En kijk door de collega's heen die je minder ziet zitten. Het is jou baan en weet je zelf of je er voor in de verdediging wil gaan ja of nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je recentelijk een functioneringsgesprek gehad? Zo ja, dan heb je hierin je functioneren al besproken en ook de kans gehad om je indien nodig te verdedigen.

Heb je nog geen functioneringsgesprek gehad vraag deze dan aan. Of je wel of niet blijft werken daar het is altijd waardevol om te horen hoe andere vinden dat jij je werk doet. In dit gesprek, met alleen je baas, kun je ook aangegeven welke goede dingen je hebt gedaan het afgelopen jaar.

Wanneer je eenmaal te horen krijgt of je wel of niet mag blijven heeft het geen zin meer om nog in de verdediging te schieten, daarvoor is het dan al te laat. De beslissing is dan al genomen.

Is het resultaat negatief? Bedank ze voor het jaar dat je er wel (hopelijk met plezier) gewerkt hebt. Zorg ervoor dat je rustig blijft, vraag om een aanbevelingsbrief voor je sollicitaties en of je ze als referentie mag gebruiken. Vaak blijf je binnen dezelfde branche werken dus de kans is groot dat je deze collega's later nog tegenkomt. Dus stel je ook bij het niet verlengen van je contract beleefd en professioneel op.

Wees niet 'gewoon jezelf'. Daarvoor heb je je prive leven. Op je werk stel je jezelf professioneel op zeker in dit soort situaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord +1