Állereerst zou ik een sollicitatiebrief nooit per e-mailversturen, tenzij het bedrijf daar uitdrukkelijk om vraagt. (Feitelijk is het niet eens een brief maar een gewoon e-mailbericht). Een e-mailbericht kun je niet ondertekenen, je weet ook nooit wie de 'brief' allemaal ter inzage krijgt. Een bedrijf (dus ook een afdeling HR) krijgt zoveel mail op een dag dat de kans aanwezig is dat de 'brief' niet de gewenste aandacht krijgt of niet op de goede plaats terechtkomt. Bovendien komt een echte brief serieuzer over. (Net zoals een echte verjaardagskaart over het algemeen meer gewaardeerd wordt door de ontvanger dan een digitaal exemplaar.) Als ik werkgever zou zijn (ben maar blij dat ik het niet ben), dan kwamen de digitale sollicitatiebrieven op de stapel 'tweede keus' terecht.
Ten tweede (nu ik toch aan het dwarsliggen ben;-): naam/adres/vestigingsplaats van de geadresseerde hebben geen enkel nut in de mail. Die zijn alleen noodzakelijk bij een fysieke brief, omdat de postbode 'm anders niet kan bezorgen. Het adres dat je nodig hebt is het e-mailadres en dat komt vanzelf mee wanneer je de brief afdrukt. Hetzelfde geldt voor de datum: heeft ook geen nut, want die geeft het e-mailprogramma vanzelf mee bij het versturen.