Een sollicitatiebrief via de mail sturen: moet je bovenaan ook de adresgegevens, plaats en datum benoemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou wel de woonplaats en datum links boven zetten, maar niet de adres gegevens, omdat men dan eerst moet scrollen om de brief te lezen. Het lijkt mij 'pakkender' om gelijk met je brief te beginnen en je adres gegevens onderaan of bij je cv te typen. Toegevoegd na 1 minuut: Wat de 'officiele' manier is weet ik niet.

Een sollicitatiebrief via de mail is exact dezelfde brief zoals je die via de post zou sturen. Deze stuur je dan ook als een word-bestand. Zowel de brief als de CV voeg je dus toe als bijlage. In de mail zelf geef je alleen aan waar de mail over gaat en wat er in de bijlagen zit. Dus ja, je moet ook de adresgegevens, plaats en datum er gewoon inzetten. Vaak helpt het ook om je brief zowel via de mail als via de post te sturen. Vermeld dit dan wel even in de mail dat je dat gedaan hebt. Op die manier hoeven ze hem niet uit te printen...

Bronnen:
Reïntegratiecoach heeft me dit zo geleerd.

ja via de mail stuur je een verkapte brief eigenlijk hetzelfde en daarin meldt je ook alle adresgegevens, plaats en datum. onderaan waar je zou tekenen zet je wel je naam' ____________________________________ Aan de Directie van Straatnaam postcode Stad Naam Adres Woonplaats Amsterdam, 17 mei 2012 geachte heer / mevrouw betreft: hier komt de tekst van je sollicitatie, met goede argumeten en redenen waarom je dáár wilt komen werken. mag best iets langer zijn. met vriendelijke groet, naam e-mailadres telefoonnr mobielnr C.C. bijlage : cv klaar Toegevoegd na 1 minuut: tegenwoordig leren reïntegratiebedrijven dit aan sollicitatie-plichtigen .

Állereerst zou ik een sollicitatiebrief nooit per e-mailversturen, tenzij het bedrijf daar uitdrukkelijk om vraagt. (Feitelijk is het niet eens een brief maar een gewoon e-mailbericht). Een e-mailbericht kun je niet ondertekenen, je weet ook nooit wie de 'brief' allemaal ter inzage krijgt. Een bedrijf (dus ook een afdeling HR) krijgt zoveel mail op een dag dat de kans aanwezig is dat de 'brief' niet de gewenste aandacht krijgt of niet op de goede plaats terechtkomt. Bovendien komt een echte brief serieuzer over. (Net zoals een echte verjaardagskaart over het algemeen meer gewaardeerd wordt door de ontvanger dan een digitaal exemplaar.) Als ik werkgever zou zijn (ben maar blij dat ik het niet ben), dan kwamen de digitale sollicitatiebrieven op de stapel 'tweede keus' terecht. Ten tweede (nu ik toch aan het dwarsliggen ben;-): naam/adres/vestigingsplaats van de geadresseerde hebben geen enkel nut in de mail. Die zijn alleen noodzakelijk bij een fysieke brief, omdat de postbode 'm anders niet kan bezorgen. Het adres dat je nodig hebt is het e-mailadres en dat komt vanzelf mee wanneer je de brief afdrukt. Hetzelfde geldt voor de datum: heeft ook geen nut, want die geeft het e-mailprogramma vanzelf mee bij het versturen.

Je kunt het op twee manieren doen . Allereerst kun je het inderdaad boven aan doe ,.maar meestal begin je met ;geachte heer/mevrouw ............................. en dan de tekst enz . als je klaar bent met je brief kun je onderaan je gegevens zoals je naam adres en tel nr: en dan met vriendelijke groeten ..je naam handtekening

De sollicitatiebrief, die perfect moet zijn, moet je als bijlage in de mail meesturen. In die brief moet je je adresgegevens links bovenin vermelden. Daarnaast kan je in je CV nogmaals je adresgegevens vermelden tezamen met je burgerlijke staat en geboortedatum en land. Toegevoegd na 3 minuten: Zo heb ik het gedaan een aantal weken geleden en ik ben 1 mei jl begonnen aan mijn nieuwe baan!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100