Een sollicitatiebrief via de mail sturen: moet je bovenaan ook de adresgegevens, plaats en datum benoemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.5K

Antwoorden (6)

Ik zou wel de woonplaats en datum links boven zetten, maar niet de adres gegevens, omdat men dan eerst moet scrollen om de brief te lezen.
Het lijkt mij 'pakkender' om gelijk met je brief te beginnen en je adres gegevens onderaan of bij je cv te typen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat de 'officiele' manier is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Je eigen adresgegevens zet je natuurlijk onderaan, maar bovenaan horen de gegevens van de geadresseerde te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Adres gegevens van de ontvanger zijn toch helemaal niet van belang in een email.
Amadea
11 jaar geleden
Wel bij een sollicitatiebrief. Het moet duidelijk zijn aan wie de brief gericht is.
Amadea
11 jaar geleden
Oh, er is weer iemand bezig geweest ongemotiveerde minnen te plaatsen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, is de creche dicht ! :)
Een sollicitatiebrief via de mail is exact dezelfde brief zoals je die via de post zou sturen. Deze stuur je dan ook als een word-bestand. Zowel de brief als de CV voeg je dus toe als bijlage. In de mail zelf geef je alleen aan waar de mail over gaat en wat er in de bijlagen zit.

Dus ja, je moet ook de adresgegevens, plaats en datum er gewoon inzetten.
Vaak helpt het ook om je brief zowel via de mail als via de post te sturen. Vermeld dit dan wel even in de mail dat je dat gedaan hebt. Op die manier hoeven ze hem niet uit te printen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan jammer genoeg maar 1 x plussen want dit is de enige correcte manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je, Helemaal mee eens, gewoon als bijlage.
Maar het liefst wel als pdf, om te voorkomen dat door versieverschillen de opmaak onleesbaar wordt of het bestand niet te openen is.
ja via de mail stuur je een verkapte brief eigenlijk hetzelfde en daarin meldt je ook alle adresgegevens, plaats en datum.
onderaan waar je zou tekenen zet je wel je naam'

____________________________________

Aan de Directie van
Straatnaam
postcode Stad

Naam
Adres
Woonplaats

Amsterdam, 17 mei 2012

geachte heer / mevrouw

betreft:

hier komt de tekst
van je sollicitatie,
met goede argumeten
en redenen waarom je
dáár wilt komen werken.
mag
best
iets
langer
zijn.

met vriendelijke groet,

naam
e-mailadres
telefoonnr
mobielnr

C.C. bijlage : cv

klaar

Toegevoegd na 1 minuut:
tegenwoordig leren reïntegratiebedrijven dit aan sollicitatie-plichtigen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hoezo een verkapte brief? Het ís toch gewoon een brief?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja voor jou en voor mij, maar als ik met jonge mensen spreek zeggen ze: mail niks brief, daarom verkapte brief :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en waar dank ik nou weer die min aan ? niet leuk hoor en zeker niet verdiend !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zij ook voorbeelden van sollicitatiebrieven op verschillende site,s daar kun je van afzien of hoe je je brief wil indelen ,e.d. succes .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst moet je eigen naam, dan pas die van het bedrijf.
'Betreft' moet vóór 'Geachte heer/mevrouw' (waarbij het sowieso beter is om precies te weten naar wie je stuurt)
En je emailadres en telefoonnummer zet je niet onderaan je brief, maar in je CV (of heel evt. bovenaan bij je gegevens) Dikke min voor jou helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je opmerkingen/kritiek, ben het niet met je eens, ook dat kan!
Állereerst zou ik een sollicitatiebrief nooit per e-mailversturen, tenzij het bedrijf daar uitdrukkelijk om vraagt. (Feitelijk is het niet eens een brief maar een gewoon e-mailbericht). Een e-mailbericht kun je niet ondertekenen, je weet ook nooit wie de 'brief' allemaal ter inzage krijgt. Een bedrijf (dus ook een afdeling HR) krijgt zoveel mail op een dag dat de kans aanwezig is dat de 'brief' niet de gewenste aandacht krijgt of niet op de goede plaats terechtkomt. Bovendien komt een echte brief serieuzer over. (Net zoals een echte verjaardagskaart over het algemeen meer gewaardeerd wordt door de ontvanger dan een digitaal exemplaar.) Als ik werkgever zou zijn (ben maar blij dat ik het niet ben), dan kwamen de digitale sollicitatiebrieven op de stapel 'tweede keus' terecht.

Ten tweede (nu ik toch aan het dwarsliggen ben;-): naam/adres/vestigingsplaats van de geadresseerde hebben geen enkel nut in de mail. Die zijn alleen noodzakelijk bij een fysieke brief, omdat de postbode 'm anders niet kan bezorgen. Het adres dat je nodig hebt is het e-mailadres en dat komt vanzelf mee wanneer je de brief afdrukt. Hetzelfde geldt voor de datum: heeft ook geen nut, want die geeft het e-mailprogramma vanzelf mee bij het versturen.
Computoon
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Tegenwoordig wordt soms expliciet gevraagd om per email te solliciteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jaren geleden werd al regelmatig als eis gesteld te mailen en niet een reguliere brief te sturen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dingen die je noemt gelden ook voor "traditionele brieven", maar worden toch als netjes beschouwd * adresgegevens staan op de enveloppe, dus waarom zou je die op de brief zetten?
* datum kan je vinden op het poststempel, dus waarom op de brief zetten ? En ook een gewone brief kan door iedereen die hem toevallig onder ogen komt worden gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat negatief allemaal!! Pffff.... Ik heb via email gesolliciteerd en ben per 1 mei jl begonnen aan een nieuwe (goede) baan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedrijven hebben tegenwoordig juist graag dat je een brief per mail stuurt. Dat is voor hen veel gemakkelijker en voor jezelf trouwens ook.
En dat je geen datum zou hoeven neer te zetten bij solliciteren per email is natuurlijk helemaal idioot.
Min.
Je kunt het op twee manieren doen . Allereerst kun je het inderdaad boven aan doe ,.maar meestal begin je met ;geachte heer/mevrouw .............................
en dan de tekst enz .
als je klaar bent met je brief kun je onderaan je gegevens zoals je naam
adres en tel nr:

en dan met vriendelijke groeten ..je naam

handtekening
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ehm.. en de tweede manier?
Maar dit is sowieso geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is dan onderaan nou!!! ik bedoelde dat het op 2 manieren kunt doen onder en boven ,..... maar knap dat je het opgevallen is ,.scherpe [uilskuiken ] ogen Wobbeltje !!! en geen antwoord ,.hij/zij vraagt toch als de adres gegevens boven aan moet staan ,.waarop IK antwoord dat het ook onderaan de mail kan !!
De sollicitatiebrief, die perfect moet zijn, moet je als bijlage in de mail meesturen. In die brief moet je je adresgegevens links bovenin vermelden. Daarnaast kan je in je CV nogmaals je adresgegevens vermelden tezamen met je burgerlijke staat en geboortedatum en land.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zo heb ik het gedaan een aantal weken geleden en ik ben 1 mei jl begonnen aan mijn nieuwe baan!!