Schrikt het een werknemer af als je in je CV zet dat je een opleiding niet hebt kunnen afronden om medische redenen?

Ik moet een CV maken, maar daarin moet ik helaas zetten dat ik 3 opleidingen niet heb afgerond (anders gaan ze er zonder meer vanuit van wel). Ik overweeg nu achter "niet afgerond" neer te zetten -om medische redenen-. Ik vraag me alleen af of dat een werknemer (in mijn geval gaat het om een stageplek) niet afschrikt? Ik wil eerlijk zijn, maar ik wil ook kans maken op een stageplek/baan. Wat kan ik het beste doen?

Toegevoegd na 18 minuten:
Excuses, ik bedoel bij mijn vraag uiteraard of het een werkgever afschrikt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je werkgever ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, heb het aangepast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Kaziz ik ben op 1 opleiding opnieuw begonnen, maar 1 jaar later gebeurde er een ongeluk middenin de tentamenperiode waardoor ik weer net niet door kon naar het volgende jaar. En op de andere opleiding wilde ik het jaar overdoen, maar die school hanteert een protocol dat niemand om welke reden dan ook terug mag komen. Nogal lastig allemaal dus.

Het beste antwoord

Je kan de opleidingen wel vermelden en er de exacte periode bij vermelden die jij hebt volbracht en er aan toevoegen hoeveel de totale periode bedraagt.
Zo merkt men vanzelf dat je wel enige kennis terzake hebt opgedaan.
Draai of keer het zoals je wil, je zal vroeg of laat toch geconfronteerd worden met zowel jouw medisch verleden als jouw onvoltooide opleidingen.
In eerste instantie geeft dat jammer genoeg een dubieuze indruk maar dat moet je er dan maar bij nemen.

Persoonlijk zou ik 'niet afgerond' of 'wegens medische redenen' niet vermelden in het CV. Doorgaans zet men onderaan het CV dat men bereid is om verdere toelichting te geven tijdens een persoonlijk gesprek en pas dan zou ik deze items ter sprake brengen omdat je dan meer kans hebt om deze kwestie to the point toe te lichten.

Ik geef je dit mee omdat ik zelf vaak CV's heb geselecteerd en als er tot 3 x toe 'niet afgerond wegens medische reden' zou op prijken dan ging jouw CV direct aan de kant. De enige reden waarom je daarna toch nog uitgenodigd zou worden is dat de andere CV's er nog beroerder zouden uitzien.
Tja....
Eerlijk is eerlijk hé. Stageplekken en werkplekken zijn geen liefdadigheidsinstellingen op zich. Daar moet gewerkt worden, daar moet men op jou kunnen rekenen en zo sec kijkt men op de meeste plaatsen ook naar een CV.

De keuze is nu aan jou om het professioneel eerlijk te spelen of naïef eerlijk. Het is beiden eerlijk en/of open kaart spelen doch de kaarten komen gewoon op een ander moment op tafel.

Ga hoe dan ook voor de keuze waar jij je het best bij voelt.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel! Dus ook "niet afgerond" kan al afschrikken? Mm.. joh het is net een veemarkt zo. Bedankt voor je uitleg, hier kan ik veel mee :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt misschien heel onaardig, maar 3 niet-afgemaakte opleidingen op een CV is ook voor mij een enkele reis papierversnipperaar. Laat ze dan maar weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik begrijp wel dat dat afschrikt, maar zo krijgt niemand meer een eerlijke kans???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wijsgeer

Andere antwoorden (5)

Als de opleidingen niet relevant zijn zou ik ze niet noemen. Als ik als werkgever zie dat er medische redenen zijn dan vind ik dat er niet beter op worden gezien de huidige werkgeversmarkt. Lieg in ieder geval nooit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerlijk zijn is altijd verstandig. Als u relevante informatie verzwijgt en u krijgt de baan, kan dat u nog in de problemen brengen.
IK denk dat u keus hebt. U kunt de opleidingen vermelden, met de aanduiding die u noemt. Maar dan zult u ook duidelijkheid moeten geven over die medische redenen, anders werkt dat tegen u, Liefst in de brief of het c.v. zelf, anders loopt u het risico niet door de brievenselectie te komen.
Of u kunt de opleidingen weglaten. Daar is iets voor te zeggen, want hoeveel waarde heeft een onvoltooide opleiding?
Het maakt ook uit of die medische redenen nu nog relevant zijn voor het werk dat u wilt gaan doen. Als het uw functioneren moeilijker maakt, zult u in ieder geval iets moeten vertellen: dat hoeft niet het medische verhaal te zijn, als u maar vertelt wat het voor het werk betekent.
Als u daarvoer iets moet vertellen, is het ook weer eerder logisch om de opleidingen te vermelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In mijn ervaring: ja. Want als jij een opleiding niet af hebt kunnen maken, zou je dan wel 'betrouwbaar' zijn als werknemer, of ben je dan straks weer ziek?
Je hoeft geen uitleg te geven in je CV, zorg wel dat duidelijk is of je wel of geen diploma hebt.
Zorg dat je motivatie sterk en origineel is.
Als je opleidingen ter spraken komen, kun je uitleggen hoe of wat, en ook proberen dingen zo uit te leggen dat het gunstig lijkt - afhankelijk van de richting die je kiest zou het kunnen dat je zelf door ziekte goed weet tegen welke grenzen iemand aan kan lopen, of dat je hierdoor goed geleerd hebt rekening te houden met eventuele beperkingen (als je die hebt), of dat het confronterend was maar dat je nu beter weet hoe je energie te verdelen bijvoorbeeld. Snap je? Een nadeel kan ook een voordeel zijn.
Maar ik zou niet in je CV zetten dat je iets door ziekte niet hebt afgemaakt, tenzij je wilt dat alleen werkgevers die bereid zijn daar 'doorheen' te kijken je uitnodigen - maar dat zijn er helaas niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja precies! Dat ben ik dus ook van plan: als het ter sprake komt wil ik mijn ziekenhuisverleden en mijn therapie verleden (niet uitgebreid, dat niet) een beetje gebruiken als basis van mijn ervaringen die ik nu kan gebruiken voor de toekomst om anderen te helpen. Dat ik nu op één of andere manier bijvoorbeeld dichterbij de mensen sta omdat ik het e.e.a. op mijn bordje gehad heb. Bedankt :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ieder nadeel heeft zijn voordeel zij een bekend wijgeer ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
disp: maar dat ga je pas zien als je 't doorheb, toch?
Dat zou zeer goed mogelijk zijn, maar ligt, denk ik, ook aan de stageplek. En voor een baan gelden vaak weer andere normen dan voor een stage.
Als het belangrijk is, dat je die 3 niet afgeronde opleidingen erbij zet, dan zou dat op zich al een reden kunnen zijn om je niet aan te nemen voor veel werkgevers. Dat is hard, maar zo zit de maatschappij in elkaar.
Dat is de ene kant.
De andere kant is, dat je verleden bij je hoort. Dat maakt jou tot jou. Je wilt eerlijk zijn en dat betekent dus: alles opschrijven en zien wat ervan komt.
Het toont ook aan, dat je nergens voor wegloopt, staat voor jezelf en karakter hebt.
En dat kan ook een voordeel zijn voor werkgevers.
Succes en ga ervoor!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In je CV en brief probeer je altijd een zo goed mogelijk beeld te schetsen, maar wel waarheidsgetrouw te blijven. Kijk of je er een positieve draai aan kunt geven: vermeld ze niet als het geen toegevoegde waarde heeft, vermeld ze wel als je bijvoorbeeld deelcertificaten hebt.
Leg de nadruk of het positieve. Als er anders een gat in je CV valt kun je in de brief ook de periode noemen met "diverse cursussen ter (her)oriëntatie" of iets dergelijks.

Voorbeeld: op mijn CV staat niet: geen diploma, maar: propedeuse behaald.