de vraag gaat niet over mij maar over het algemeen als je onterecht bent ontslagen kan je in hoger beroep gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het ligt er aan. Het voelt vast aan als 'onterecht'. Maar dat is niet voldoende. Het met ook volgens de wet onterecht zijn, wil je dit kunnen aanvechten. Dat gebeurt heel erg vaak in Nederland, dat mensen naar de rechter gaan om hun ontslag aan te vechten. Je begint altijd met het bezoek aan een advocaat, die je zal vertellen of je daarbij een kans hebt om in het gelijk te worden gesteld.
11 jaar geleden
Helaas niet. In Nederland kun je tegen een arbeidsrechtelijke zaak waarbij ontbinding van een arbeidsrelatie ontbonden wordy niet in beroep. De kantonrechter velt een eindoordeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo wordt dat niet genoemd.

Een werkgever die je wil ontslaan kan dit doen via het UWV of via de kantonrechter. (Ontslag tijdens de proeftijd e.d. valt hier niet onder.)

Als de werkgever gekozen heeft voor de 'UWV-route' kun je in beroep gaan bij de kantonrechter, als je het niet met het ontslag eens was dat het UWV heeft goedgekeurd. De kantonrechter bepaalt of er sprake is van
'kennelijk onredelijk ontslag'. Het is mogelijk dat de kantonrechter een schadevergoeding toekent.

Als de werkgever gekozen heeft voor de 'kantonrechtersroute' houdt alles op, nadat deze het ontslag heeft uitgesproken en een eventuele schadevergoeding heeft toegekend.
Computoon