mijn vriend zit in de ziektewet, moet zijn baas die dagen gewoon doorbetalen?

mijn vriend is straten maker

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kun je in zijn CAO vinden. Veel bedrijven betalen de eerste 2 dagen van je ziekte niet door en daarna wel maar dan soms ook weer niet 100%.

Toegevoegd na 59 seconden:
De wet:

U ontvangt het eerste ziektejaar minstens 70% van uw loon en minimaal het minimumloon. Dit bedrag is wel aan een maximumdagloon gebonden. U kunt meer loon doorbetaald krijgen als dat met uw werkgever is afgesproken in uw cao of in uw arbeidsovereenkomst.
2e ziektejaar

Ook in uw tweede ziektejaar betaalt uw werkgever u minimaal 70% van uw loon, maar de verplichting om dat aan te vullen tot het minimumloon vervalt. Als uw (gezins)inkomen daarmee onder het sociaal minimum komt, kunt u bij het externe link: Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) een externe link: aanvraag indienen om een toeslag op grond van de Toeslagenwet te krijgen.
Loondoorbetaling maximaal 170%

Over 2 ziektejaren betaalt uw werkgever, inclusief eventuele aanvullingen, maximaal 170% van uw laatstverdiende loon. Hoe dit precies wordt ingevuld, staat vaak in uw cao.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziekteverzuim-van-het-werk/vraag-en-antwoord/hoeveel-loon-krijg-ik-doorbetaald-als-ik-ziek-ben.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als hij in de ziektewet zit, betaalt het UWV zijn uitkering. Dan hoeft zijn baas hem niet ook te betalen. Dit geldt voor mensen die werken via een uitzendbureau, of mensen bij wie het (tijdelijke) contract is beëindigd. De ziektewet bedraagt 70% van het laatstverdiende loon.

Wanneer hij een lopend contract heeft, moet de werkgever wél doorbetalen bij ziekte. Afhankelijk van de CAO kunnen er dan één of twee wachtdagen zijn, maar daarna moet de werkgever minimaal 70% van het laatstverdiende loon doorbetalen. Als de werkgever zich extra verzekerd heeft, kan soms 90% of 100% van het laatstverdiende loon worden betaald bij ziekte.