Ik maak 24 uur in de Digros dat mijn leerbedrijf is van mijn BBL-opleiding. Horen ze mij al die uren uit te betalen?

Ik doe een BBL-opleiding verkoopspecialist en ik heb Digros als leerbedrijf. Ik maak 24 uur in de week alleen ik krijg er maar 6 uur van uitbetaald per week. Ik weet bijna zeker dat ze mij gewoon een vergoeding moeten geven voor het werk wat ik er doe. Weet iemand iets hierover?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk staat dit in je stage overeenkomst.

Ik zelf moest 38 uur draaien voor filiaalmanager detailhandel.
Kreeg ook maar 6 uur betAald, dat waren me contract uren. Voordat ik daar met stage begon werkte ik daar al. Anders had ik niets betaald gehad. Bol opleiding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens je opleiding is een werkgever jou niet verplicht een stagevergoeding te geven. Al het werk dat jij voor de werkgever doet, is jouw leerproces.
De 6 uur die je wél uitbetaald krijgt, is je stagevergoeding. En dat is 25% van de uren die bij je leerproces horen. Dat vind ik heel riant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wettelijk gezien is een werkgever niet verplicht om een bbl-student uit te betalen of een stagevergoeding te geven.
Vaak worden er in de cao wel afspraken gemaakt over de rechten van een bbl-student op loon/stagevergoeding. Kijk dus even of er een cao van toepassing is op het stagebedrijf waar je werkt.

Ik kreeg zelf volledig uitbetaald, maar ik werkte eerst bij mijn winkel, en ging er later pas een opleiding naast doen, waardoor de basis geen stageovereenkomst maar een arbeidsovereenkomst was.

Toegevoegd na 15 minuten:
Volgens mij zijn er in de branche wel regels over intern opleiden. Ik zou dit gewoon eens (rustig!) benoemen in een gesprek met je leidinggevende. Volgens mij is het volgende logisch:
Als je recht op studiefinanciering hebt => vergoeding
Als je geen recht op studiefinanciering hebt => salaris.

Belangrijk ook in deze afweging is hoeveel tijd je tijdens het werk kwijt bent aan leren ipv werken. Draai je als volledige kracht mee of heb je steeds uitleg/hulp/ondersteuning nodig?
Bovendien was het altijd zo dat een BBL stagebedrijf een vergoeding vanuit de overheid kon krijgen. Vraag anders eens op school na wat gebruikelijk is.