Kun je een second opinion vragen bij een andere arts als je het niet eens bent met de bedrijfsarts?

Ik ken het traject deskundigenoordeel bij het UWV. Ik vraag me af of er daarbuiten nog mogelijkheden zijn voor een second opinion.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan, maar heeft geen formele waarde. Je kunt natuurlijk altijd je eigen specialist, of een onafhankelijke bedrijfsarts vragen om een rapport uit te brengen. Je bedrijfsarts kan en mag dit echter enkel zien als een vrijblijvend advies. Hij kan er dus voor kiezen om dit mee te nemen in zijn oordeel, maar kan het ook naast zich neerleggen. Als je echt een formeel advies wilt, waar je werkgever in principe ook iets mee doet, dán kun je alleen het traject van deskundigenoordeel bij UWV volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe bedoel je "waar je werkgever in pricipe?? ook iets mee doet" ? Hoezo in principe, is het deskundigenoordeel niet bindend?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het is niet bindend. Je kunt er ook niet tegen in bezwaar of beroep gaan. Het moet gezien worden als een "zwaarwegend advies". Er gaan wel stemmen op dat het bindend zou moeten worden (o.a. van vakbonden en de Nationale Ombudsman) maar dat is het - vooralsnog - dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik ben verbaasd maar goed

Andere antwoorden (1)

Ja, je kunt altijd op eigen houtje naar een andere arts gaan en zijn rapport overleggen aan je bedrijf.