Contract niet verlengd. Zou contract voor onbepaalde tijd moeten krijgen. Kan nu paar maanden langer krijgen en tekenen voor ontslag, wat kan ik doen?

Hallo,

Ik zou bij mijn werkgever een contract voor onbepaalde tijd moeten krijgen, want ik ben al drie jaar in dienst. Mijn werkgever wil mijn contract echter niet verlengen, dit zou dus betekenen dat ik weg moet bij het bedrijf.

Nu kan ik blijven tot na de zomervakantie, maar bij het tekenen bij mijn contract moet ik dan ook gelijk mijn ontslag ondertekenen voor die datum na de zomervakantie. Kan dit en wat kan ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Laat me raden....je bent 18 of bijna 18 en je werkt bij Albert Heijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel bijna 18, maar werk niet bij de AH
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nooit voor je eigen ontslag tekenen, je hebt 3 jaar opgebouwd, recht op WW etc.. zodra je zelf tekent is dit volgens mij hetzelfde als ontslag nemen... vrijwillig stoppen en je hebt nergens recht meer op..

Antwoorden (5)

Ben je lid van een bond? Zo ja, dan kunnen hun advocaten ernaar kijken...ook kan je info vragen bi het arbeidsbureau of bureau van rechtshulp...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mag dus niet. De werkgever probeert overduidelijk de wet te omzeilen.

Maar ja, je wordt nu wel in de hoek gezet. Kijk, ik geef je grote kans dat jij in het gelijk gesteld wordt als je lekker het contract tekent en ook na je 'ontslagdatum' wil blijven werken. Die ontslagovereenkomst is ongeldig want er wordt overduidelijk misbruik gemaakt van de machtspositie van de werkgever. Dan is zo'n vaststellingsovereenkomst nietig. Je kan dus lekker eigenwijs zeggen dat jij daar gewoon mag blijven werken. (Zorg wel dat jouw bewijspositie in orde is).

Maar ja, wil je dat. Het zal ontegenzeggelijk zorgen voor een ernstig verstoorde arbeidsrelatie. Hoeveel is je baan je waard? Als je een dikke huid hebt (en genoeg bevriende collega's) dan kan je het proberen.

Maar ik begrijp het ook als je daar geen zin in hebt. En dan dus het tekenen van het contract zo lang mogelijk uit te stellen. Wellicht vind je voor de zomer al een andere baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan ik bewijzen dat ik in een hoek gezet wordt, aangezien het gesprek achter gesloten deuren heeft plaatsgevonden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan op diverse manieren. Je kan bijvoorbeeld het gesprek opnemen op het moment dat jij je contract en je vaststellingsovereenkomst tekent. Gewoon je telefoon in je borstzak op geluidsrecorder zetten. Wel even testen thuis. Als je daarnaast gelijk een kopie van de vaststellingsovereenkomst meekrijgt en als er de datum van het gesprek op staat, dan heb je nog een bewijsstuk. Is je werkgever wat gehaaider en zet hij de datum van na de zomer er op, dan kan je het bijvoorbeeld bij een notaris laten voorzien van een stempel met een dagtekening. Als je de overeenkomst niet meekrijgt dan kan je bandopname genoeg zijn. Nogmaals, ik denk dat als de inzet is om er te mogen blijven werken, dat dat een moeilijk haalbare zet zal zijn. Je werkgever voelt zich ongetwijfeld genept (volledig onterecht mijns inziens) en zal je op de meest mogelijke manieren proberen tegen te werken. Mogelijkerwijs is een betere inzet om zo eens tegen het eind van de zomer een vriendelijke brief naar de werkgever te sturen waarin je aangeeft dat jij niet van plan bent om zomaar weg te gaan omdat de vaststellingsovereenkomst ongeldig is. Je kan daar natuurlijk in aanbieden om hem de gelegenheid geven om als nog een einde te tekenen, maar dan wel onder jouw voorwaarden. Je kan in deze situatie best om 2-3 maanden loon vragen. Maar let wel: ook dit is geen eenvoudige manier en ik schat zo in dat de moeite die je ervoor moet doen zoveel is dat ik betwijfel of je het gevoel van rechtvaardigheid krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens wil ik niet de indruk achterlaten dat dit iets is wat je zomaar doet. Je gaat een juridische dans aan met je werkgever. Dit is het moment om je rechtsbijstand aan te spreken of om de vakbond om hulp te vragen. Als je daar geen toegang toe hebt, dan kan je ook langs het juridisch loket. Tot slot, als de inzet hoog is, kan je informatie bij een arbeidsjurist of een advocaat inwinnen, maar met alle respect, daar kunnen vrij hoge kosten in zitten waardoor je moet overwegen of het het waard is. Dat zal afhangen van de situatie.
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd mag je slechts 3x verlengen (of voor een totaal van 3 jaar). Ga je over een van beiden heen, dan houdt dat in dat je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd krijgt.

In dit geval lijkt het dat er misbruik van deze regeling wordt gemaakt. Dat is ook niet toegestaan omdat dat slecht werkgeverschap oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit kan niet en dit mag niet. Overigens moet je sowieso NOOIT akkoord gaan met je eigen ontslag. Dit kan problemen opleveren met het krijgen van een ww uitkering.
Ik zou dit sowieso eens aankaarten bij het UWV. Ook zij kunnen je helpen met dit soort praktijken.
De vraag is natuurlijk of jij nog bij dit bedrijf wenst te werken. Want ik vind het persoonlijk niet van goed werkgeverschap getuigen.
Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld het contract wel tekenen en daarna je ontslag weigeren te tekenen. (je kan geen ontslag tekenen voor een contract dat nog niet getekend is dus dat moet in deze volgorde). Maar of je daar gelukkiger van word betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nooit tekenen voor onslag (kans op problemen met evt ww-uitkering), om je heen gaan kijken voor een andere baan.
En zo min mogelijk tegen je baas hierover zeggen. desnoods zeg je dat je er over nadenkt...
Tevens je vakbond en UWV hierover inlichten