Mag je baas van een feestdag je vrije dag maken ?

Oke moeilijk verhaal maar hoop dat jullie het begrijpen..
Op mijn werk (winkel) heb ik geen vaste vrije dag.. Nooit.. Dus met de feestdagen word mijn rooster zo in gedeeld dat die feestdag mijn vrije dag voor die week is.. Dus bijvoorbeeld met 2de kerstdag viel dat op een maandag, toen hebben ze dus mij vrije dag op maandag gezet en moest ik dinsdag tm zaterdag werken.. Nu met pasen is dit weer zo het geval.. Nu is mijn vraag mag dit zomaar ??
In het cao staat het er niet echt duidelijk in en ik weet ook niet wat voor instantie ik hiervoor kan bellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Frimu2
12 jaar geleden
Als je dinsdag t/m zaterdag moest werken heb je zondag toch als vaste vrije dag!

Antwoorden (6)

van alle vakantie en snipperdagen mag je baas er 3 vaststellen. één na de kerst, en één na de Pasen. dus je baas mag (hoef niet) er nog één bepalen.

Toegevoegd na 6 minuten:
tweede kerst en tweede paasdag heb je gewoon vrij, en kunnen dus niet als snipper of vakantiedag worden gerekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel mag dat niet! Ik werk zelf ook in de winkel die 7 dagen open is en heb wel eens dat ik van 9 tot 21 moet werken of werk ik meer dan 45 uur in de week. Dat kan je met je werkgever bespreken of zoek op internet cao over het branche in welke jij werkt. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan niet! En mag niet!
Je hoord die dag gewoon doorbeald te krijgen.
Gem van de 6 of 8 wk ervoor.
Dus heb je in de 6 wkn 8x5 grwerkt is 40 uur : 6 = 6.65 uur doorbetaald moeten krijgen.

Is hij niet aan het gochelen met de adv dagen? Die mag hij wel bepalen normaal gesproken. Maar weet niet of dit ook geld voor feestdagen

Ps opleiding detailhandel ondernemer manager niv 4 gedaan en afgerond. Hier over dit onderwerp is vaa gediscusieerd tijdens de opleiding..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is erg sterk afhankelijk in wat voor soort winkel je werkt , en dus wat voor CAO voor jou geld . kijk eerst even onder welke CAO je valt, en lees dan even door welke bepalingen gelden . ik heb een stukje uit een willekeurige CAO doorgelezen, en vond bv de volgende bepalingen:

c. indien een werknemer een vaste vrije dag per week heeft, wordt hij geacht
deze vrije dag te hebben genoten indien deze dag samenvalt met een feestdag;

d. indien een werknemer een wisselende dag per week heeft, mag deze vrije dag
niet worden vastgesteld op een feestdag.

ik zal hieronder een linkje plaatsen waar je diverse CAO's kunt vinden
hoop dat je er zo uitkomt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je of het nu mag of niet,als je baas dat zo vast stelt,zou ik het gewoon accepteren.Wat kan jouw zo.n vrije dag nou schelen,ga je hier moeilijk overdoen word je baas alleen maar geirriteerd,en wees blij dat je werk hebt in deze tijd.Je baas heeft misschien niet de middelen om meer personeel aan te nemen.En je kan toch ook aan hem vragen wat de reden hier van is?Misschien geeft hij wel een uitleg waar jij het helemaal mee eens ben, en maak jij je boos voor niets. Stap gewoon even op je baas af.
Suc6.
12 jaar geleden
Beste prinses , ben je vaak of altijd vrij op de maandag , en valt kerst op maandag ja dan heb je pech , zo ook met Pasen en Pinksteren . Maar is je vrije dag wisselend in de week dan kan het niet zo zijn dat je baas dat nu net als je dag vrij bestempel , ga dan eens een gesprek met hem aan op een rustige toon , vraag , en ja er zijn ook feest dagen op donderdag (hemelvaart) misschien zou het voor een x zo kunnen nee dit klopt niet . Behalve in dien jij een uren contract heb , of op roep , of nul uren ,ja dan is het anders:( . Dan deelt hij per week , jou in . op voor het bedrijf de handige uren . Maar misschien vind hij het een feest dag als jij vrij bent . :) succes .