Als je werkt, is het dan verplicht om pensioenpremie te betalen? Waarom mag je niet zelf sparen voor later en geen pensioenpremie betalen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Indien je in loondienst bent,zal er altijd een gedeelte,dat omschreven wordt als sociale lasten van je salaris ingehouden worden.Van dit geld is o.a. een gedeelte bestemd voor de latere AOW betaling.Indien het bedrijf een pensioensfonds heeft,is betaling hieraan vrijwillig,maar wel aan te raden.Het verhoogt je inkomen bij pensionering.Verder mag je natuurlijk altijd sparen voor de "oude"dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Betalen van pensioenpremie is niet verplicht, maar is vaak geregeld in een CAO. Niet ieder bedrijf kent een CAO. Er zijn dan ook veel mensen waarvoor nooit een goed pensioen geregeld is. Zij vallen terug op de AOW,. Zelfstandigen krijgen wel AOW, maar moeten hun pensioen zelf regelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de meeste cao's is dit geregeld, waarom je niet zelf mag sparen is gebaseerd op de stelling dat een pensioenfonds het beter kan, dat de praktijk wat hardleerser is hebben we de laatste tijd gemerkt. maar je spaarcentjes leveren ook niet veel op. de beste spaarpot naast je verplichte pensioen is dan ook nog altijd een koopwoning en na je pensioenering een huurappartement en lekker je huis opeten.