Kan je werkgever je dwingen om de eed/gelofte opnieuw af te leggen?

ik heb 10 jaar geleden voor mijn werk de eed afgelegd.
Nu krijg ik ( en een heleboel anderen) een oproep om dat nog een keer te doen omdat ze "de gegevens kwijt zijn"..
Mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het probleem daarvan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon het gemak waarmee er met deze kwestie wordt omgegaan..zij hebben hun spullen zoek gemaakt en daarom moeten wij voor de tweede keer een officiële verklaring komen afleggen..je gaat toch ook niet voor de tweede keer trouwen als je je trouwboekje kwijt bent? (ik geef toe dat deze vergelijking niet optimaal is, maar toch)
Cryofiel
12 jaar geleden
Welk werk heb je, dat je een eed moet afleggen? Ik heb bij al mijn banen nog nooit een eed hoeven afleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie mijn reakties bij JSZ....

Het beste antwoord

Als het goed is, is jouw oorkonde toen in tweevoud opgemaakt. Je hebt zelf het origineel in bezit en je werkgever de kopie; dus ik zie geen reden tot herhaling omdat de werkgever zijn spullen kwijt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een gewone werkgever kan niet van zijn werknemers vragen een eed of belofte af te leggen. De overheid kan dat wel: ambtenaren moeten bij hun aantreden een eed of belofte afleggen. En het hoort ook bij bepaalde beroepen (de Eed van Hippokrates voor artsen bijvoorbeeld). Notarissen, deurwaarders, beëdigde vertalers.
Als een werkgever het belangrijk vindt dat zijn medewerkers doordrongen zijn van bepaalde verplichtingen, kan hij die verplichtingen op papier zetten en vragen het te tekenen. Dan is het een deel van de arbeidsovereenkomst.
Wel een gek geval: kennelijk twijfelen ze er niet aan dat de eed is afgelegd, maar waarom moet het dan toch over?