Medewerker heeft zich per sms ziek gemeld. Welke middelen heb ik als leidinggevende?

Werknemer is geregeld ziek. Voorganger heeft nooit aktie ondernoemen. Vorige week spoedoproep leek. Geen uiterlijke verschijnselen. Nu wederom sms dat werknemer ziek is. Wat kan ik nu ondernemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik, dat had één van mijn collega´s jaren geleden op nieuwjaarsdag beter ook kunnen doen. Zij verkoos echter de telefoon, waardoor we de café geluiden op de achtergrond goed konden horen.
Dat heeft haar toen wel een ernstig gesprek met de baas opgeleverd.

Het beste antwoord

Aanvullend op de vorige antw:
Als jouw werknemer zich in een half jaar tijd 3x of vaker heeft ziekgemeld dan moet jij in het kader van de wet poortwachter een gesprek met de werknemer hebben. Misschien kan hij het werk niet aan of is het anders werkgerelateerd.
Ivm eventueel ontslag of een beroep doen op een uitkering moet de werkgever er alles aan gedaan hebben om dat te voorkomen.
Ga dus zsm in gesprek met je werknemer.
Heeft jullie bedrijf ook een verzuimprotocol? Ziek melden per sms lijkt mij not done, daar staat vast iets over in het protocol. Is er geen protocol dan stel ik voor dat je dat (laat) maken waarin je de regels omtrent verzuim vast legt.
Vergeet niet, de werknemer heeft plichten, maar de werkgever ook. Hou je je daar niet aan dan kun je nog aardig lang met een ziekeling opgescheept zitten. En dat wil je niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als een werkgever het vermoeden heeft dat een werknemer zich onterecht heeft ziek gemeld, dan kan hij een spoedcontrole (laten) uitvoeren. Dit kan al vanaf het moment van ziek melden.
Mocht er naar aanleiding van de controle een verschil van mening ontstaan over het oordeel of de werknemer al dan niet ziek is, en als daarna een bedrijfsarts geen bevredigend oordeel velt, dan heeft de benadeelde partij het recht een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV. Aan deze second opinion zijn wel kosten verbonden.
Amadea
12 jaar geleden
bel de verzekering en dring erop aan dat er snel thuis een controle plaats vindt.