mogen bedrijven je weigeren omdat je man / vrouw bent? volgens mij mag dat niet maar gek genoeg mogen ze wel voorkeur geven aan. hoe zit dat?

bijv ik als jongen wil solliciteren bij een bakker ofzo. maar die bakker geeft voorkeur aan verkoopstERS. ik maak dan zo goed als geen kans want ze gaan dan altijd uit dat ze dames willen i.p.v een jongen. officiel mogen ze mij niet weigeren om mee te doen ... maar ik maak dan zo goed als geen kans omdat ze mij toch nooit zouden kiezen want ze gaan voor een dame.

is dat niet bitter dan is de discriminatie wet er helemaal voor niets

Toegevoegd na 19 minuten:
Hartelijk voor je sollicitatie. Onze voorkeur gaat uit naar verkoopsters als zaterdaghulp, dus we wachten eerst de sollicitaties af van de dames.

Veel succes met het zoeken naar een vakantiebaan.

ze mogen dus wel een voorkeur uitgeven

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nou, het zit iets genuanceerder dan de andere antwoorden laten blijken. In principe mag een werkgever niet aangeven dat zij alleen mannen, vrouwen, autochtonen of allochtonen wil. Maar voor groepen die ondervertegenwoordigd zijn in het arbeidsproces is het toegestaan om, als er twee kandidaten zijn met gelijke geschiktheid, de voorkeur uit te lagen gaan naar een vrouw.

De manier waarop de bakker het doet mag mijns inziens niet. Als er een voorkeursbeleid is dan moet dit duidelijk bij de vacature aangegeven en uitgelegd zijn. Ook mag de bakker pas achteraf de voorkeur uitspreken: eerst moeten alle sollicitaties binnen zijn, dan moeten de geschikte kandidaten geselecteerd worden en als er dan een man en een vrouw overblijven, mag de bakker pas kiezen voor de vrouw. Als hij jou dus een email stuurt waarin hij zegt dat hij liever op een vrouw wacht, dan is dat dus verkeerd.

Tot slot: er is een zekere eis tot proportionaliteit: ook binnen het bedrijf moet de achtergestelde groep ondervertegenwoordigd zijn. Als de bakker al een tijd alleen vrouwen werft dan heeft hij waarschijnlijk genoeg vrouwen in zijn bedrijf werken en dan mag deze selectie niet.

Of je er wat aan kan doen is iets anders. Je een klacht in kunnen dienen bij de commissie gelijke behandeling, maar het oordeel is verder niet bindend. De vraag is dus of je er iets mee opschiet. Ik zie meer in het informeren van de bakker dat zijn beleid niet mag, en dan nogmaals jouw goede punten benadrukken. Wellicht ziet hij er de humor wel van in en neemt hij je aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zelfs een voorkeur aangeven mag niet in een advertentie. Hij mag je dus niet weigeren op grond van je geslacht. Probleem is wel dat als er een vrouw solliciteert dat ze die naar voren schuiven omdat die beter in het team past.

Op grond van je geslacht mag je niet geweigerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een voorkeur aangeven mag WEL in een advertentie, maar je moet er wel bij motiveren waarom je die voorkeur hebt.
Dit is tegen de wet, en je kunt hiermee naar de commissie gelijke behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is dit toegestaan.

Aangezien de wet her-introductie deze constructie toestaat heb je als man geen poot om op te staan, allochtonen en vrouwen worden op deze wijze gemotiveerd om op bepaalde banen te solliciteren, het staat ook bekend als positieve discriminatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag niet maar als hij toch per ce een vrouwelijke verkoopster wil dan vind hij wel een weg. Dan kan hij namelijk gewoon zeggen dat je niet geschikt bent. Dus er is helaas weinig dat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag niet, maar gebeurt veel. Het is alleen erg lastig hard te maken dat dat de reden voor afwijzing is.