Wie betaalt die juridische kosten?

De toelichting van je vraag was: "Mijn werkgever, een scholengemeenschap wil mij eervol ontslaan d.m.v. een beeindigingsovereenkomst.
Ik ga deze niet tekenen. Ik had een tijdelijke aanstelling van 1 november tot 31 juli. Ik vind dat ze mij maar moeten herplaatsen. Waar vind ik op mijn 51e nog een baan?
Als ze dit nu via de kantonrechter gaan doen, wie betaalt die kosten dan?
Heb ik een advocaat nodig? Wie betaalt die kosten dan uiteindelijk?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je rechtsbijstand? Je hebt op GV toch nooit de garantie dat je antwoord krijgt van een deskundig iemand? Mij lijkt dat je zeker wil weten waar je aan toe bent, en daarom kun je 't beter vragen aan een professional. Dus ga langs bij het juridisch loket, of schakel je rechtsbijstandsverzekering in.
Pieter2011
12 jaar geleden
Inderdaad moet je die beëindigingsovereenkomst natuurlijk nooit tekenen. En nog een hele belangrijke tip: laat je ook onder geen enkele voorwaarde naar huis sturen. Dat proberen ze nog wel eens. "Ga jij maar (ziek) naar huis", "Je bent geschorst" of "Je hoeft morgen niet te komen". Als je inderdaad niet verschijnt word je geacht "ermee in te stemmen". Dan verlies je al je rechten. Een advocaat zei ooit tegen mij: "Laat ze er desnoods de politie bijhalen, maar ga nooit weg. Je hebt een arbeidsovereenkomst en ook je werkgever moet zich daaraan houden".
Lees dit en neem eens contact op met het Juridisch Loket:
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/arbeidscontract/beeindiging-contract-bepaalde-tijd/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft je had !? Dus is hij niet verlengd ? En staat in je ao Bep tijd iets van dat bij verlopen van datum , er automatisch een nieuwe termijn gelijk aan ,,,Bla Bla . Nee . Bij verloop ao Bep tijd , gaat de ao van zelf over in onbep tijd , dus je bent dan in vaste dienst . Je werkgever moet dan gewoon ontslag vj aan vragen . Teken even niks . Wat al geopperd .Raadpleeg je bond , rechts winkel , zoek rechts hulp . Wie betaalt de rek : na afloop de werk gever , of jij na dat je een vergoeding hebt gehad . Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed begrijp dan zijn dit de feiten: U heeft een contract tot 31 juli 2012. U bent niet op staande voet ontslagen (want ze willen een eervol ontslag). Er zijn nu geen werkzaamheden meer voor u. De school wil het contract eerder ontbinden. Twee opties. Of u gaat niet akkoord met het voortijds beëindigen waardoor u tot en met 31 juli beschikbaar moet zijn voor werk. Als zij vervangend werk aanbieden dan moet u daar redelijkerwijs aan meewerken. Zij betalen u totdat uw contract van rechtswege afloopt. De andere optie is dat u akkoord gaat met een voortijdige beëindiging. Dit kan interessant voor u zijn als u weet dat er toch geen (of alleen vervelend) werk voor u is en als er een voldoende financiële compensatie tegenover staat. Wat is in dit geval redelijk? Dat is afhankelijk van het salaris dat u nog tot 31 juli zou moeten ontvangen, het (al dan niet gemiste) recht op WW en een compensatie voor eventuele kosten die u gemaakt heeft. Wellicht kan u wel genoegen nemen met iets minder dan het volledige bedrag in ruil voor de vrijheid die u krijgt om zonder verlies van inkomsten te gaan solliciteren. Maar als u zeker bent dat u nergens anders aan de slag komt dan is dat natuurlijk ook weinig waard(dat lijkt mij overigens niet de juiste instelling, maar goed...) Waar u goed op moet letten is of de manier waarop het ontslag tot stand komt niet uw recht op WW doet vervallen. Denk er ook aan dat dit soort overeenkomsten niet niet aan u worden aangeboden zonder dat er een aanzienlijk voordeel voor de werkgever in zit. Laat dit soort vaststellingsovereenkomsten dus altijd doorlopen door bijvoorbeeld uw vakbond, een juridisch loket of door uw rechtsbijstandverzekeraar. Als u op geen van allen een beroep kan doen dan kan u op zoek gaan naar een jurist die gespecialiseerd is in arbeidsrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een contract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd? Je zou er altijd goed aan doen informatie in te winnen bij een rechtswinkel. Afhankelijk van je inkomen is er te bepalen of je recht hebt op een toeslag op de advocaat en bijkomende kosten e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kaziz: ik niet. Dat is mijn punt ook niet. Alleen je kunt niet controleren of het daadwerkelijk gelicenseerde juristen zijn, en dus weet je ook niet of het antwoord dat je krijgt betrouwbaar is.

Antwoorden (1)

Poging 2... Juridische kosten zijn in principe uit eigen zak, tenzij u bij een schikking overeenkomt dat de tegenpartij deze moet betalen, of een (kanton)rechter bij een rechtszaak bepaalt dat de tegenpartij moet betalen. Hierbij geldt wel dat een kantonrechter in de regel vooraf vastgestelde bedragen toewijst die vaak niet de werkelijk gemaakte kosten dekken.

Dan wat extra informatie die ik zeer nuttig acht in dit geval:
Als ik het goed begrijp dan zijn dit de feiten: U heeft een contract tot 31 juli 2012. U bent niet op staande voet ontslagen (want ze willen een eervol ontslag). Er zijn nu geen werkzaamheden meer voor u. De school wil het contract eerder ontbinden.

Twee opties. Of u gaat niet akkoord met het voortijds beëindigen waardoor u tot en met 31 juli beschikbaar moet zijn voor werk. Als zij vervangend werk aanbieden dan moet u daar redelijkerwijs aan meewerken. Zij betalen u totdat uw contract van rechtswege afloopt.

De andere optie is dat u akkoord gaat met een voortijdige beëindiging. Dit kan interessant voor u zijn als u weet dat er toch geen (of alleen vervelend) werk voor u is en als er een voldoende financiële compensatie tegenover staat. Wat is in dit geval redelijk? Dat is afhankelijk van het salaris dat u nog tot 31 juli zou moeten ontvangen, het (al dan niet gemiste) recht op WW en een compensatie voor eventuele kosten die u gemaakt heeft. Wellicht kan u wel genoegen nemen met iets minder dan het volledige bedrag in ruil voor de vrijheid die u krijgt om zonder verlies van inkomsten te gaan solliciteren. Maar als u zeker bent dat u nergens anders aan de slag komt dan is dat natuurlijk ook weinig waard(dat lijkt mij overigens niet de juiste instelling, maar goed…)

Waar u goed op moet letten is of de manier waarop het ontslag tot stand komt niet uw recht op WW doet vervallen. Denk er ook aan dat dit soort overeenkomsten niet niet aan u worden aangeboden zonder dat er een aanzienlijk voordeel voor de werkgever in zit.

Laat dit soort vaststellingsovereenkomsten dus altijd doorlopen door bijvoorbeeld uw vakbond, een juridisch loket of door uw rechtsbijstandverzekeraar. Als u op geen van allen een beroep kan doen dan kan u op zoek gaan naar een jurist die gespecialiseerd is in arbeidsrecht.