Ben je verplicht iemand salaris te betalen die je twee dagen ingewerkt hebt en vervolgens voorgoed vertrekt?

Je neemt iemand aan, besteedt twee volle dagen aan inwerken en diegene zegt dan toch liever van de baan af te zien.

Dat is natuurlijk een goed recht van diegene, maar het voelt toch wat krom om die twee dagen salaris uit te betalen.

Wat is juist om te doen in dit geval?

paulus811
12 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er was een arbeidsovereenkomst, dus dan moet je de gewerkte tijd betalen, denk ik...
paulus811
12 jaar geleden
klopt, die was er. Maar van echt 'werken' is geen sprake geweest. Het heeft in ieder geval meer gekost dan opgeleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dan moet je zoiets voortaan in het arbeidscontract zetten (je mag pas na een maand of 2 weken weg). Betalen dus.
Reddie
12 jaar geleden
Ik heb het zelf meegemaakt.
Ik merkte dat de job toch niet de mijne was.
Om administratieve rompslomp met belasting, bedrijfsadministratie, pensioenfonds en dergelijke te vermijden, besloot ik, na dank voor de genoten koffie, af te zien van betaling.
Je kunt recht soms ook te ver doordrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan jouw eigen keus Reddie, maar de werkgever kan er ook na 2 dagen achterkomen dat je niet geschikt bent voor de baan en jou ook de laan uitsturen. Daarom heet het ook proeftijd, waarbij beiden het recht hebben de overeenkomst te beeindigen.

Het beste antwoord

Het enige juiste is om tot uitbetaling van die twee dagen over te gaan. Overleg wel even met uw salarisadministrateur over het al dan niet aanmelden bij het pensioenfonds. Ik kan me voorstellen dat bij dergelijke lage bedragen er geen pensioenafdracht plaats hoeft te vinden.

Of het krom is of niet, ach ja, het is voor beiden partijen duidelijk dat de proeftijd ieder moment opgezegd mag worden. Ook de werknemer heeft een investering in de baan gedaan. Hij/zij heeft een sollicitatieformulier of brief gemaakt. Hij/zij is op minstens één gesprek geweest. Hij/zij heeft wellicht andere baanaanbiedingen afgeslagen. Kortom: voor beide partijen is het een situatie waarin er meer geïnvesteerd is dan dat het oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
dank voor je nette en goede antwoord.

Andere antwoorden (4)

Ja, in de proefperiode, meestal twee maanden, mag zowel werkgever als werknemer zonder reden direct stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal de vraagsteller ook bekend zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en? Het antwoord had wat uitgebreider gemogen, maar het klopt gewoon hoor. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee klopt niet. Ook in de proeftijd dient men op te zeggen, zegt men niet op en vertrekt men zonder enige mededeling hoeft de werkgever net als met ontslag op staande voet door werknemer niet te betalen. Belangrijk is dus of de werknemer opgestapt is zonder zijn vertrek aan te kondigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VS zegt dat de werknemer heeft gezegd van de baan af te zien. Je mag er dus van uit gaan dat hij niet onaangekondigd is vertrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lezen!! Hij wil niet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de werkgever hoeft ná vertrek niet dóór te betalen. maar die eerste twee inwerkdagen? officieel wel, al voelt het niet eerlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo niet eerlijk Pokemon, die persoon heeft toch ook twee dagen meegewerkt.
Ja natuurlijk. Die persoon heeft zich net zo goed 2 dagen ingespannen om het onder de knie te krijgen. Als die werknemer U niet bevallen was, had U hem ook mogen vertellen om niet meer terug te komen. De gewerkte uren dienen uitbetaald te worden.

Toegevoegd na 3 uur:
Zolang er op papier niets is overeengekomen over een minimale proefperiode dan heeft de werknemer recht op 2 dagen loon. Gewoon een proefperiode die door beide opzegbaar is hoort elk uur uitbetaald te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als diegene zonder aankondiging niet meer op het werk is verschenen hoeft men geen salaris uit te keren, hij neemt dan per direct ontslag.

Heeft hij op de tweede dag aangekondigd niet meer terug te keren is de werkgever in principe verplicht tot uitbetalen van de gewerkte uren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bij ontslag per direct zullen de al gewerkte uren betaald moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als de werknemer zelf opstapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beiden kunnen in de proeftijd de overeenkomst stoppen en zal de werkuren wel moeten worden uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter als de werknemer zonder opzeggen vertrekt hoeft de werkgever niet uit te keren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is hier niet van toepassing Theo, in de tekst staat dat diegene zegt toch liever van de baan af te zien. Nergens staat dat hij zonder opzeggen is opgestapt! In proeftijd mag dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hee theo, als ik ruim anderhalve maand gewerkt heb, en ik stap dan binnen mijn proeftijd op, hoef jij me die 7 weken ook niet te betalen? kromme redenering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste dient de eerste volledig maand gewoon betaald te worden. Als jij na de 7de week opstapt zonder opzegging hoeft de werkgever niet uit te keren. Als je 23jaar en 3 weken bij een baas werkt en verschijnt dan zonder enige mededeling niet meer op het werk hoeft de baas de laatste 3 weken niet uit te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan jouw redenering niet meer volgen Theo, je zit hier onzin uit te kramen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat zeker? Moet je het toch is gaan uitproberen, morgen gewoon niet meer gaan werken, wacht maar af of je dan de gewerkte dagen van de maand februari nog uitbetaald krijgt. Beetje baas betaald niet uit, hoeft hij ook niet omdat jij op deze manier ernstige schade bij hem toebrengt.
Natuurlijk. Als er een arbeidsovereenkomst is, moet je de werknemer betalen. Dat heet proeftijd. Dat is rico van het vak...