Kan mijn baas mij verplichten werk te doen waar ik niet toe in staat ben?

Het (zeer kleine) bedrijf waarvoor ik werk heeft al geruime tijd last van de recessie. Als gevolg daarvan maar mijn werkgever "noodsprongen" naar branches en opdrachten die we vroeger nooit deden. Zo heb ik onlangs een opdracht toegewezen gekregen waar ik de kennis niet voor in huis heb. Ik lig echt wakker van deze opdracht maar mijn werkgever wil het gewoon niet weten. Zelfs de opdrachtgever is op de hoogte van het feit dat dit niet ons gebruikelijke werk is en lijkt daar niet wakker van te liggen. Al met al ben ik ban dat ik mijn eigen reputatie en ook dat van het bedrijf te grabbel gooi door toch maar iets van de opdracht proberen te maken, maar ik voel vooral heel veel weerstand.

Kan mijn baas mij eigenlijk wel vragen deze opdracht te doen? En kan ik weigeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Het kan altijd leerzaam zijn eens wat anders te doen , ja een bedrijf moet op tijd z'n bakens verzetten en nieuwe ontwikkelingen durven te onderzoeken . Dus nieuwe taken , diensten , producten te ontwikkelen en aan bieden aan de klant om het bedrijf aan de gang te houden . Anders houd het voor jou ook op . Zie het als een een plus dat je werkgever alles probeert om het bedrijf op de been te houden . Mocht je echt tegen de borst stuiten , check je taak omschrijving (functie omschrijving ) vraag een betere begeleiding , cursus enz . Mocht je het toch niks vinden , en het werk valt onder je taak omschrijving , ga op zoek naar werk wat wel bij je past of je passie heeft . Succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of hij je kan verplichten, dat weet ik niet.
Maar misschien kun je je uiterste best doen om er het beste mogelijke van te maken nadat je je werkgever en de opdrachtgever (en de klant?) bij voorbaat je verontschuldiging aanbiedt als het niet mocht lukken.
Verder zou je op zoek kunnen gaan naar hulp (internet, collega, deskundige, boek?)
Wie weet ontdek je onvermoede talenten bij jezelf die je later goed kunt gebruiken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er in het kleine bedrijf geen anderen die dit evt kunnen?
zo niet dan heeft jou baas toch wel vertrouwen in je, ja en met weinig mensen die er werken probeer je toch je hoofd boven water te houden, en probeer je alles om nog wat werk binnen te halen, mijn advies, overleg met je baas vertel je twijfels,en vind hij dat je toch die opdracht moet doen, maak er dan het beste van. mislukt het? dan hoef jij je in ieder geval niet schuldig te voelen.
Hoop dat je op dracht lukt,succes
12 jaar geleden
de baas kan je niet verplichten iets te doen wat jij niet kunt.de baas kan je wel verplichten het te proberen.of jij dat wel of niet kunt, weet je pas als je het geprobeerd hebt.
12 jaar geleden
Of de baas het je kan verplichten weet ik niet. Dat hangt ook vaak van het contract af. Ik vind het overigens wel lovenswaardig dat je baas alles doet om het bedrijf boven water te houden. En dat hij jou taken toe vertrouwd waar je zelf niet eens vertrouwen in hebt.
Ik denk zelf dat als je wil dat je alles kan. In deze vraag proef ik dan ook dat je er eigenlijk geen zin in hebt omdat je bang bent reputatieschade voor jezelf op te lopen. Maar als je jezelf er een beetje op toelegt denk ik dat je er heel goed uit kan komen. Als jouw baas het vertrouwen in je heeft denk ik dat je zelf ook vertrouwen in jezelf moet hebben. Ik kom regelmatig zaken tegen op mijn werk waar ik niks van afweet. Maar het onderzoek naar zoiets vind ik altijd weer interessant. En als je vastloopt kun je altijd nog mensen vragen waarvan je denkt dat die er wel verstand zullen hebben. Eventueel een stuk uitbesteding van de zaken waar je echt niet aan uit komt.
En als je er echt dik tegenop ziet, dan is er maar 1 mogelijkheid..... Solliciteren.