Kan een werknemer ontslagen worden na een uitspraak op twitter? Mag dit dan wettelijk gezien wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Dat hangt van de situatie af. Is er in een contract getekend door de werknemer sprake van een geheimhoudingsplicht, en wordt deze via Social Media geschonden, dan kan ontslag een van de gevolgen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is mogelijk, als je regels van je contract overtreed en bijvoorbeeld bedrijfsgeheimen lekt via social media. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat degene dit zelf heeft gedaan, en niet dat iemand een vals account heeft aangemaakt en iets heeft verspreid op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die uitspraak ernstig in het nadeel van de werkgever is is dat een reden voor ontslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe mag een werkgever niemand ontslaan vanwege uitspraken op twitter.

Wel mag een werkgever een werknemer ontslaan als de werknemer uitspraken doet die het bedrijf ernstig kunnen schaden, ze zullen voor een dergelijk ontslag een ontslagvergunning moeten aanvragen bij het UWV / CWI, in de tijdsperiode dat de aanvraag loopt kan de werkgever de werknemer schorsen van werkzaamheden zonder door betaling van loon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker, er bestaat ook de regel dat je je als goed werknemer hoort te gedragen, als jij op twitter je baas uitscheld voor klootzak dan mogen daar wel degelijk gevolgen op staan, helemaal als er bedreigingen op staan dan is ontslag op staande voet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"als jij op twitter je baas uitscheld voor klootzak dan mogen daar wel degelijk gevolgen op staan, helemaal als er bedreigingen op staan" Dus een uitlating die het bedrijf kan schade. "dan is ontslag op staande voet mogelijk." Ook dan is een ontslag vergunning benodigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij niet, ik heb wat uitspraken op hyves gezet over een oude werkgever, en bij terugkomst van vakantie kon ik a la minute weer gaan, op staande voet ontslag, omdat de werkgever de geuite teksten als bedreigend ervaarde...
Dat lijkt me wel. In sommige gevallen zal een ontslagvergunning nodig zijn, maar in veel gevallen zal een werkgever van desbetreffende werknemer af willen. Of er dan nog een houdbare werksituatie is, is nog maar de vraag. In die gevallen zullen beide partijen akkoord gaan met ontslag, in mijn geval op staande voet omdat mijn werkgever zich zeer bedreigd voelde na een uitspraak van mij op de Hyves van een familielid (het stukje tekst bevatte : O heer, o heer, geef me een machinegeweer, dan knal ik mijn werkgever neer) Daar kwam ook nog bij dat hij er op dezelfde wijze achterkwam dat ik vrije uren voor fysio gebruikte om te solliciteren.
Ieder geval zal apart zijn, maar gevoel is van doorslaggevende factor, voor beide partijen. In het geval een werknemer ergens al heel lang werkt en een contract heeft voor onbepaalde tijd lijkt me een ontslagvergunning een vereiste, dus nooit iets tekenen als het om ontslag gaat, voor je het hebt laten zien door een advocaat o.i.d.