Kan het bedrijf jou verplichten het advies van de Arbo arts in de wind te slaan?

ze vinden niet dat de arbo arts gelijk heeft, en zijn advies kun je gerust in de wind slaan en eerder aan het werk gaan dan het advies....

reacties?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Ja mag niets doen wat je beter- en gezondworden in de weg staat...

Hou je daaraan, dan kunnen ze je niets maken...

Maar ze proberen het op alle mogelijke manieren... Dus ook deze slinkse methode ook... Maar beroep je op bovenstaande regel, dan kunnen ze je niets maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een fijn handvat! niks doen wat gezond worden in de weg staat! goeieeeeee! thanks thanks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks. ik denk dat dit een goede instelling is. :-)

Andere antwoorden (7)

Een advies is slechts een advies en die mag je altijd in de wind slaan. Niemand kan jou verplichten om een advies op te volgen of te negeren.
De Arbo-arts bepaalt of jij geschikt bent om weer aan het werk te gaan en dat is bindend. Daar kan geen werkgever wat aan doen. Maar dan gaat het om een beslissing en niet om een advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je gelijk in, tis een beslissing. het was het voorbeeld wat de werkgever gaf, dat hij ooit zijn arbo arts advies niet had opgevolgd en meteen weer aan het werk was gegaan.... nu konden wij dat dus ook wel doen. ... pfff. anyway... bindend. geweldig!
Advies van de Arbo-arts is niet bindend
Het advies van de Arbo-arts of bedrijfsarts omtrent de geschiktheid tot werken van de betreffende werknemer is niet bindend. Het is aan partijen zelf te bepalen in hoeverre zij er gehoor aan geven. Wenst u een negatief advies tot werkhervatting te negeren of weigert de werknemer na een positief advies weer aan de slag te gaan, dan kunt u verdere loondoorbetalingen staken met een beroep op het beginsel ‘geen arbeid, geen loon’. De vraag of dit terecht is, zal moeten worden beantwoord door de rechter. de rechter doorgaans afgaan op het oordeel van de arts.

Second opinion
Als de werknemer het niet eens met het oordeel van de arbo-arts, dan kan de hij een second opinion aanvragen bij de verzekeringsarts van het UWV. De verzekeringsarts dient binnen tien dagen na de aanvraag een volledig eigen onderzoek te verrichten (Deze termijn wordt overigens niet vaak gehaald). De arbo-arts kan aanvullende informatie inwinnen bij de behandelende artsen van de werknemer, maar hij is hiertoe niet verplicht. Als de werknemer in het ongelijk wordt gesteld, dan kunnen de kosten van de second opinion op de werknemer worden verhaald. Met de inwerkingtreding van Wet Verbetering Poortwachter zijn de mogelijkheden van de werknemer om een second opinion aan te vragen, uitgebreid. Op grond van deze wet is de werkgever verplicht zieke werknemers te reïntegreren. Als de werknemer van mening is dat de werkgever te weinig doet om hem te reïntegreren, dan kan hij het oordeel van de UWV inroepen. Reïntegratie houdt onder meer in dat de werkgever de mogelijkheden van passend werk moet onderzoeken wanneer de werknemer niet kan terugkeren in zijn eigen functie. Als de werknemer vindt dat de werkgever hem ten onrechte geen passende functie aanbiedt of denkt dat hij de aangeboden functie niet aankan, dan kan de werknemer ook een second opinion aanvragen. Weigert de werkgever het loon door te betalen, omdat hij vindt dat de werknemer wel degelijk in staat is om te werken, dan zal de werknemer doorgaans een second opinion aanvragen. Voor het instellen van een loonvorderingsprocedure bij de rechter heeft hij namelijk een second opinion nodig. (Deze regel geldt niet als de werknemer een kort geding aanspant, omdat een kort geding vaak eerder dient dan dat de second opinion is afgegeven door de UWV.)

Ook de werkgever kan een second opinion aanvragen, als hij het niet eens is met het oordeel van de arbo-arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang ze afgaan op het oordeel van de behandelend artsen, is er geen vuiltje aan de lucht. Wij zijn vooral bezorgd over alle rotstreken die ze in de tussentijd kunnen uithalen!
En als de arbo-arts zou zeggen dat je juist wel aan het werk kan, zouden het wel met hem eens zijn??
Kom op zeg, wat denkt dat bedrijf wel.
De arbo-arts zegt dat het niet kan, klaar, dan ga je niet werken.
Als het bedrijf daar zoals nu negatief op reageert zou ik een andere instantie of desnoods het juridisch loket inschakelen om te zorgen dat je serieus genomen wordt. En om te zorgen dat de arbo-arts serieus genomen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou heeeeeel graag weten WELKE instantie je daarvoor kan inschakelen, dat het bedrijf de arts serieus gaat nemen. echt op zijn lazer krijgt... dat zou ik tof vinden. De vakbond is geen optie. lopende zaken worden niet behandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer het even voor je uit te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
super! dank je :-)
De arbo-arts is onafhankelijk en is er niet alleen voor de belangen van de werknemer maar ook voor die van het bedrijf. Zijn adviezen zijn formeel niet bindend, maar als de werknemer zijn adviezen niet opvolgt zal de bedrijfsarts de werkgever daarover informeren, en dan komt dat in je dossier bij personeelszaken, wat uiteindelijk als ondersteunend bewijs kan gelden bij een eventuele ontslagprocedure. Omdat je dan niet mee hebt gewerkt aan je eigen herstel.

Maar voor de werkgever is het advies van de arbo-arts wel bindend. Hij mag zelf niet op de stoel van de arts gaan zitten. Als de arts zegt dat je bepaalde werkzaamheden niet kunt verrichten, of dat je een bepaalde periode rust moet houden, dan moet de werkgever zich daarbij neerleggen. Kan hij dat niet, dan moet hij via de formele weg bezwaar maken. Dat is een procedure tussen de werkgever en de arts. De werkgever mag dat niet via jou spelen en het op jou bordje leggen. Anders zou jij immers tussen twee vuren komen te zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de info hoe de werkgever bezwaar moet maken, dat is heel verhelderend voor ons! :-)
Ha, die Freebear;

Gewoon met allebei in overleg blijven en vooral ook naar jezelf luisteren. Ik heb zelf de indruk dat het vrij makkelijk is om bij de arboarts gedaan te krijgen dat je ziek kan blijven als je daarop uit zou zijn. Als je jezelf beter denkt te voelen door (desnoods gedeeltelijk) aan het werk te gaan moet je dat doen, ben je er nog niet aan toe houd je dan aan het advies van de arbo, desnoods met een second opinion als onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merkwaardige situatie :s De meeste arboartsen zijn niet mals en sturen je vaak (te) snel aan het werk. Het feit dat het hier niet gebeurd zou voor jou een duidelijk signaal moeten zijn. Stel, je luistert naar je gevoel en naar de arts en je blijft thuis, wat voor gevolgen zou dit voor je werk kunnen hebben? Dat lijkt mij de keyquestion
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de arbo arts heeft gezegd dat je om wille van jouw gezondheid nog maar een week moet uitzieken dan is de werkgever de laatste die hier iets aan kan veranderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heerlijk duidelijk. :-))