Wat doe je als je er toevallig achterkomt dat je collega, die zich een week lang ziek had gemeld, in werkelijkheid niet ziek was?

Door haar "ziekte" ben ik op mijn vrije dag toch naar het werk gegaan en heb ik op een andere vrije dag vanuit huis gewerkt. Weg herfstvakantie.
Ik weet nu niet goed wat ik met de situatie aanmoet. Voel me in ieder geval goed belazerd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gv..ik had ook zo'n collega +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gv ( G..v...... ) of gv (g.... v.... ) ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een rot reden tentamen, en jij had dit van te voren al gepland en er rekening mee gehouden en dan toch nog werken in de herfstvakantie, mijn petje af dat je dit toch hebt gedaan. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken jouw werksituatie niet..,maar jij had toch ook nee kunnen zeggen om je dagen op te geven..als je daar echt zo van baalt..dat zij zich ziekmeld is haar zaak..

Het beste antwoord

Ik ga uit van de situatie dat je (zoals je in verschillende reacties schrijft) het 100% zeker weet.

Wat ik zou doen: eerst de collega ermee confronteren, en haar héél duidelijk maken dat ik mijn vakantie heb moeten onderbreken omdat zij zo nodig voor een tentamen wilde leren zonder daarvoor zelf vrij te nemen.

Vervolgens moet ze met een héél goed verhaal komen, wil ik niet met mijn bewijs naar mijn baas gaan. Dit is geen kleinigheid waar je niet over wil 'klikken'. Dit is puur bedrog dat tijd en geld kost. De volgende keer is een andere collega de klos. En de baas is iedere keer de klos. Ik zie geen reden om zo iemand te beschermen. Waarom zou ik? Omdat ze zo'n goede collega is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen hartelijk bedankt voor jullie reacties. Dit antwoord spreekt me toch het meeste aan, omdat mijn collega niet alleen mij benadeelt maar inderdaad ook het bedrijf en andere collega's.

Andere antwoorden (14)

met welke klachten had ze zich ziek gemeld? En hoe weet je dat ze niet ziek was? 'T is lastig zoiets. Als ze echt "schooltje-ziek" was moet je haar erop aan spreken. Mss kan je nog een vrije dag krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niets, dat is haar zaak... Ik doe mijn stinkende best en ik vertrouw dat iedereen zo doet... Daarmee basta...

Ik zou mezelf niet eens belazerd kunnen voelen, alleen al door de bovenstaande instelling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ík wel ! Het barst van die mensen die voor elke scheet thuisblijven, terwijl serieuze collega's zich uit de naad werken. Daar mag best een keer wat minder tolerant tegen opgetreden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen... Heb je ooit van projectie gehoord?... @dutchmonique... Ik zou wel graag jouw collega zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Dutchmonique : ik bedoel dat IK me WEL belazerd zou voelen door een dergelijke collega. Die zich onterecht ziekmeldt dus. En daarom zeg ik ook : je moet het wel heel erg zeker weten voor je er iets tegen kunt ondernemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Xinix ; ja, maar daar is hier geen sprake van. Ik had juist zo'n collega die elke epidemie aangreep om een weekje vakantie te vieren en was dus altijd het bokkie, terwijl ik in de jaren dat ik heb gewerkt precies één dag ziek ben geweest. Dat heeft met projectie niks te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk dat je zegt dat het geen projectie is... Dat is namelijk alweer projectie... twee maal dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: helemaal met je eens. Dat soort collega's zijn gewoon niet collegiaal (jij moet het werk maar opvangen). En daar mag gerust iets van gezegd worden, mits diegene aantoonbaar niet ziek was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biertje... Nu zeg je het erbij... Als het aangetoond is, ja dat maakt de zaak anders... Dan hoort er een gesprekje van de baas bij... Maar ze had het GEHOORD en meer niet... Dus er is nog geen bewijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, ik heb het bewijs op papier! Vraag me niet hoe, dat wordt te ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix ; ze zegt nergens dat ze het gehoord heeft, ze zegt dat ze er áchter is gekomen (wat voor mij betekent dat ze voor zichzelf het bewijs er ook van heeft gekregen, op welke wijze dan ook).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je plaatje natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je bent open en kan overleggen en samenwerken, je kunt je verplaatsen in een ander, dat zijn wel de belangrijkste vereisten voor een goede collega... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maartah... Hou jij je erbuiten aub... LOL Ik wil ook wel jouw collega zijn, zo te zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ik denk dat maartah ons ook voor de gek houdt hoor........
Ga het gesprek met haar aan en laat het haar eerst uitleggen,en daarna vertel jij hoe je er overdenkt en wat de gevolgen dit zijn voor jou. Zij zal zich misschien hierdoor minder prettig voelen en angst krijgen dat jij het aan de baas zal vertellen zodat dit gelijk een les is voor de volgende keer. Maar wees wel heel duidelijk.

Zelf zou ik het niet gelijk met de baas erover hebben maar haar laten zweten ook al zou ze hier nu mee wegkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord!
lastige situatie...!!!
ik denk dat het een beetje er aan ligt,of je al op goede voet staat met die collega of niet.Wel zal ik zowiezo de collega er op aanspreken en als deze er luchtig over doet en het er weinig intresserd dan kan je altijd nog naar een leiding gevende stappen.Mischien was er wel wat aan de hand dat je collega der ziek had gemeld en kan ze je het uitleggen en snap je de situatie waar om hij/zij zich ziek had gemeld dan beter en dan hou je het dus voor je.

dus spreek je collega eerst hier over aan en dan pas weet je over het hoe en waarom.

suc 6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
graag gedaan!!!
Het is moeilijk te beoordelen waarom iemand zich ziek meldt.Het is onduidelijk hoe jij weet dat ze niet ziek was.
Als het echt gelogen is had jou leidinggevende daar achter moeten komen lijkt mij.Jou leidinggevende heeft als het goed is kontact met de zieke collega.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Annechien;

Persoonlijk zou ik er niet mee naar de chef(fin) lopen, maar die collega tactisch duidelijk maken wat ik ervan vind. Ervanuit gaande dat ik 100% zeker was van mijn zaak natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou haar de eerstvolgende keer als zij vrij heeft gewoon vriendelijk vragen of zij morgen even voor je wil invallen, dat jij een lekker ziektedagje kan nemen ; staan we weer kiet.

Maar eerlijk gezegd ben ik vrees ik kinderachtig genoeg om het als ik bewijs had in elk geval bij mijn baas te melden, met de mededeling dat ik voor deze 'zieke' collega geen snipperdagen meer wens op te offeren, mogelijk met een compensatievoorstel (alsnog twee vrije dagen terwijl je 'zieke' collega waarneemt.

Moet je wel HEEL zeker weten dat ze ECHT niet ziek was en heeft gespijbeld, want niet met elke ziekte lig je ook meteen 24 uur halfdood in je bed natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. Ze was trouwens echt niet ziek, ze had een tentamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies+1
Ik kan me goed voorstellen dat je je belazerd voelt. Als je zeker weet dat ze niet ziek was, zou ik haar confronteren met wat er in je vraag staat. Laat ze zich maar in jou verplaatsen en uitleggen waarom ze niet gewoon vrij neemt in de herfstvakantie.

Goeie vraag overigens want ik denk dat veel mensen zich in deze situatie zullen herkennen.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel!
Oef... Zo iemand stelt zich heel chanteerbaar op. Als je ook nog eens kan bewijzen dat ze niet ziek was, kan je misschien wel een paar extra verlofdagen losschudden. Zal ze wel leren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eerst navraag doen bij de desbetreffende collega wat er aan de hand was. Als je bijvoorbeeld overspannen bent of soortgelijke klachten hebt, kun je niet werken maar de hele dag thuis zitten is dan ook niet goed; je weet niet wat voor een ziekte ze had, toch?
En mocht blijken dat ze inderdaad de boel geflest heeft dan zou ik naar mijn leidinggevende gaan (en die collega daarvan op de hoogte stellen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan/moet je collega ermee confronteren, zeg dat het jou vrije tijd heeft gekost en dat je daarvan baalt.
Als je echt bewijs hebt(en dat is lastig) kan je ermee naar je baas gaan. Zowiezo kan je naar je baas om te vragen hoe die 2 dagen gecompenseerd gaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel lastig te beoordelen of iemand werkelijk ziek is of niet. Hoe weet je dat ze niet ziek was?
Als je het echt zeker denkt te weten, dan zou ik haar hiernaar vragen, echter op een vriendelijke, niet aanvallende manier. Zodat zij ook de kans krijgt om antwoord te geven.
Je weet niet wat er speelt en je moet er ook nog mee samenwerken in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Confronteren is nogal definitief. De situatie kan toch nog wel wat anders zijn dan dat je denkt. Maar ik zou het er ook niet bij kunnen laten zitten.

Ik zou mij heel zwak opstellen en het gesprek zoeken en daarin zeggen dat ik het moeilijk heb gevonden, omdat ik denk dat zij misschien misbruik van de situatie heeft gemaakt en dat dit mijn vrije dag heeft gekost.

Als je het zo vraagt ben je geen bedreiging en wie weet ontstaat er een open gesprek en voel je daarin misschien ook wel hoe de situatie zit en kan je alsnog confronteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het persoonlijk aan de hand gehad en weet hoe vervelend het is. Ik ga mijn verhaal hier niet te uitgebreid neerzetten ivm privacy. Ik vermoed dat mijn (ex) collega het syndroom van Munchhausen heeft.
Met zijn laatste levensbedreigende kwaal waarbij hij niets meer mocht, niet inspannen, dus niet werken, veel rust geen alcohol - kwam ik hem feestend tegen tijdens een wild festivalconcert. Dan sta je raar te kijken.
Ik heb er voor gekozen dit te melden. Bedrijfsarts ging op onderzoek uit. Hij werkt nu niet meer bij ons.