Op welk niveau kan ik nu gaan solliciteren?

Ik ben recentelijk gestopt met mijn hbo opleiding, tijdens het afstuderen. Ik heb alle studiepunten behaald, behalve het afstudeertraject.

Ik ben niet in het bezit van een MBO diploma, maar heb wel Gymnasium als vooropleiding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Solliciteren is je goed recht. Ga je echter solliciteren voor een baan waarbij je bij lange na niet aan de eisen voldoet mag je blij zijn als je een reactie krijgt. Mijn advies: probeer je studie toch af te ronden.

Het beste antwoord

Je kunt het beste solliciteren op een HBO-functie, of mogelijk een MBO+ functie. Je propedeuse staat gelijk aan een MBO-diploma en je hebt aantoonbaar veel meer gedaan dan dat.

Wat wel belangrijk is als je solliciteert op een HBO-functie, dat je in ieder geval tijdens het sollicitatiegesprek duidelijk maakt dat je je diploma niet hebt. Dat kan vervelende verrassingen achteraf voorkomen. Als jij alleen op je CV hebt staan: HBO opleiding x - 2006 tm 2010, dan wordt er van uitgegaan dat je dat diploma hebt.

Ik zou in ieder geval naar het gesprek je volledige cijferlijst meenemen zodat ze kunnen zien hoe ver je was op het moment dat je opleiding ter sprake komt.

Het hierboven gegeven advies lijkt me ook zeer waardevol! Als het echt alleen om het afstuderen gaat dan zou ik er alles aan doen om die opdracht toch af te kunnen ronden. Wellicht willen ze je hier op school nog mee helpen of anders bij een andere hogeschool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan gewoon op HBO-niveau gaan solliciteren. Ik zou wel een goede verklaring bedenken waarom je niet bent afgestudeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen proberen om te solliciteren op HBO/MBO niveau maar dan moet je wel kunnen aantonen dat je vakkennis hebt. Probeer referenties te krijgen van stagebegeleiders bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie weet....ik had ooit eens geluk (ze zaten omhoog en er waren geen betere kandidaten), maar de werkgever verwachtte wel dat ik op korte termijn mijn HBO-papiertje alsnog haalde.
Mocht je op gesprek mogen komen, dan kun je kritische vragen verwachten waarom je je studie niet hebt afgemaakt.
(Ook: 'maak je vaker dingen niet af?') Misschien heb jij iets anders moois in te brengen, b.v. relevante werkervaring?

Als het er even inzit, zou ik toch afstuderen. Zelfs als je nu (met heel veel mazzel) een baan zou krijgen, dan kun je later in de problemen komen. En dan is de weg naar het papiertje een stuk langer dan nu, nu alles van je opleiding nog 'vers' is.