Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je wanneer je bijvoorbeeld een 6-jarige universitaire opleiding (zoals theologie) hebt gedaan, ook lesgeven op een basisschool? Waarom wel/niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
942

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Je zal eerst de PABO moeten doen, anders kom je waarschijnlijk niet aan de slag op een basisschool.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat lesgeven aan kinderen nu eenmaal iets anders is dan theologie
Die werelden liggen zover uit elkaar
van een onderwijzer voor kinderen verwacht ik een hele ander instelling en talenten en aangeleerde vaardigheden
die je echt niet krijgt van theologiestudie

Ik vermoed dat je prima les zou kunnen geven aan volwassenen zonder andere opleiding als pabo
maar kinderen is toch een apart vak.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Om de simpele reden dat je met de studie theologie een ander vak hebt geleerd dan lesgeven aan leerlingen op een basisschool. Je kunt ook niet met de studie tandheelkunde metselaar worden, of met de studie psychologie als apothekersassistente aan de slag.
Soms is er wel een bijscholing mogelijk, waardoor bijvoorbeeld een afgestudeerd theoloog godsdienstonderwijs mag geven op een basisschool.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je bij die opleiding ook pedagogien hebt gedaan. Ik neem toch aan dat je dan theologieles mag geven op elk denkbare school?

Toegevoegd na 34 seconden:
sorry pedagogie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pedagogie is geen studieonderdeel van theologie. Bovendien kan een pedagoog ook niet automatisch lesgeven. Een pedagoog is een "opvoedkundige", dus geen leraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd begrepen dat wiskundige + pedagogie = wiskundeleraar. Zo heb ik tenminste mijn onderwijsbevoegdheden gehaald. Dus vakkennis met een aanvullende pedagogie cursus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig moet je na je academische opleiding nog een tweejarige studie doen om eerstegraads bevoegd voor de klas te mogen.
Dit kan niet. Indien iemand les wil gegeven op een basisschool moet hiervoor de PABO opleiding gevolgd en afgerond zijn. Dit ongeacht de hoogte van een andere opleiding. Dit komt doordat er op de PABO specifiek gekeken wordt naar de inhoud van verschillende vakken, kind kenmerken en de honderden andere zaken die er bij komen kijken.
Tevens heb je bij deze opleiding niet voldoende kennis en vaardigheden opgedaan in de praktijk. En heb je niet de gelegenheid gehad, om je te ontwikkelen als de leerkracht te worden die past bij jou als persoon.

Ook al mag een universitaire opleiding hoger zijn dan een Hbo opleiding, je voldoet niet aan de eisen voor een leerkracht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding