Kan de werkgever je verplichten tot thuiswerk?

Mijn werkgever heeft zijn kantoor verhuurd, dus ik ben mijn werkplek kwijt. Nu moet ik mijn werk thuis uitvoeren. Op mijn computer thuis kan ik online de boekhouding bijhouden voor het bedrijf. Ik werk voor een aantal uren in vastdienstverband voor het bedrijf en ik word verplicht die uren volledig thuis te werken.

Weet jij het antwoord?

/2500

als je een contract hebt getekent waar deze vrijheid in op is genomen dan mag dat. Anders zeker niet!

Ja, je werkgever kan je verplichten om elders (in dit geval thuis) te werken als dit in alle redelijkheid gebeurt. Dus redelijke reisafstand naar de nieuwe werkplek, een gegronde reden en voldoende faciliteiten/vergoedingen, zoals eerder genoemd. Je mag niet op kosten gejaagd worden. De werkplek is dan van minder belang. Je hebt namelijk een overeenkomst gesloten voor het verrichten van arbeid, niet voor een vaste werkplek. Soms wordt in een contract ook een "standplaats" genoemd. Nu dat bij jou niet het geval is, heb je minder rechten. Bij de meeste functies heb je echter contact/overleg met je collega's nodig om je werk te kunnen uitvoeren. Ik kan me voorstellen dat jouw werkgever nog steeds gezamenlijke bijeenkomsten moet blijven organiseren om het werk te bespreken. Toegevoegd na 2 minuten: Mocht je kunnen aantonen dat het voor jou onmogelijk is thuis te werken, dan dient de werkgever je te faciliteren qua werkruimte.

Een werkgever is bij wet verplicht je de middelen te geven die nodig zijn voor de uitoefening van je job. Dit betekent dus ook een lokatie en een bureau. Zonder een onderlinge overeenkomst hierover kan hij je dus niet verplichten om je eigen middelen te gebruiken en dus thuis te werken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100