Kan de werkgever je verplichten tot thuiswerk?

Mijn werkgever heeft zijn kantoor verhuurd, dus ik ben mijn werkplek kwijt. Nu moet ik mijn werk thuis uitvoeren. Op mijn computer thuis kan ik online de boekhouding bijhouden voor het bedrijf. Ik werk voor een aantal uren in vastdienstverband voor het bedrijf en ik word verplicht die uren volledig thuis te werken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (6)

Echt een vraag van deze tijd.....

Ik heb niet genoeg rechtskennis om heel zeker te weten of hij je ECHT kan verplichten maar zeker als het tijdelijk is staat hij wel redelijk sterk als hij dit van je vraagt.

Wat hij echter NIET mag vragen of verlangen is dat je het werk van je EIGEN computer doet.

Ik zou daar uit principe ook nooit aan beginnen. Stel dat jij door prive zaken (mails. downloads) iets oppikt waardoor je schade toebrengt aan zaken van het werk, zou hij je daar nog voor kunnen aanklagen.

Voor het werk moet je eigenlijk een aparte computer hebben, en daar doe je dan ook geen prive dingen op, maar die moet je werkgever dan wel verstrekken
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aparte computer is op zich niet nodig. Tegenwoordig kunnen ze alles dermate goed beveiligen dat het qua beveiliging geen probleem hoeft te zijn. Ik kan ook vanuit huis werken en dat gaat via een beveiligde verbinding. Dat probleem zie ik dus niet. Wel zou een vergoeding redelijk zijn omdat je al je werk vanaf je eigen computer doet. Ook moet de werkgever dan meebetalen aan een ergonomisch verantwoorde werkplek. Ik werk incidenteel thuis (ook boekhouding), indien ik meer tijd nodig heb of wanneer het niet kan ivm ziekte kind o.i.d., en ga inderdaad ook naar mijn werk voor de sociale contacten. Ik kan me jouw dilemma goed voorstellen. Ook vind ik het nogal wat als ook de hele administratie (ordners e.d.) bij jou thuis moet zijn.
amigo
12 jaar geleden
Ik snap dat je op je eigen computer zou kunnen werken maar ik denk niet dat ze je er toe kunnen verplichten. Je computer kan er trager door worden, je zou hem (tijdelijk) uit kunnen lenen aan iemand (ver gezocht ik geef het toe, maar dat kan dan niet meer). Voor incidenteel thuis werken even op je eigen computer is OK maar als het structureel is geven de meeste bedrijven hun werknemers een laptop mee, die blijft eigendom van het bedrijf en heb je in bruikleen Ik ben ook wel benieuwd naar verder de belangrijkste redenen waarom je er op tegen bent (al kan ik er zelf ook wel een paar bedenken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn werkgever had een vergoeding voor de aanschaf van een thuiswerk-pc. Thuis werken is bij ons niet verplicht, maar wordt wel erg gestimuleerd. Vergoedingen voor het inrichten van je thuiswerkplek worden niet royaal gegeven, maar van je bruto-salaris ingehouden en netto betaald. Als je thuis meer spullen nodig hebt dan alleen je pc, zou de baas ruimhartig mee moeten denken over de inrichting van je werkplek.
als je een contract hebt getekent waar deze vrijheid in op is genomen dan mag dat. Anders zeker niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij wordt dus verplicht (een deel van) je privé-omgeving in gebruik te nemen/om te toveren naar werkplek. Het lijkt me sterk dat dit is toegestaan. Daarbij komt ook nog dat je je privé-eigendom (computer, printer, telefoon?) moet gebruiken om je werk te kunnen verrichten. Volgens mij klopt hier helemaal niets van! Ik zou het eens navragen, bijv. bij een rechtswinkel of een advocaat die gespecialiseerd is in arbeidsrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je werkgever kan je verplichten om elders (in dit geval thuis) te werken als dit in alle redelijkheid gebeurt. Dus redelijke reisafstand naar de nieuwe werkplek, een gegronde reden en voldoende faciliteiten/vergoedingen, zoals eerder genoemd. Je mag niet op kosten gejaagd worden.
De werkplek is dan van minder belang. Je hebt namelijk een overeenkomst gesloten voor het verrichten van arbeid, niet voor een vaste werkplek. Soms wordt in een contract ook een "standplaats" genoemd. Nu dat bij jou niet het geval is, heb je minder rechten. Bij de meeste functies heb je echter contact/overleg met je collega's nodig om je werk te kunnen uitvoeren. Ik kan me voorstellen dat jouw werkgever nog steeds gezamenlijke bijeenkomsten moet blijven organiseren om het werk te bespreken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mocht je kunnen aantonen dat het voor jou onmogelijk is thuis te werken, dan dient de werkgever je te faciliteren qua werkruimte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een werkgever is bij wet verplicht je de middelen te geven die nodig zijn voor de uitoefening van je job. Dit betekent dus ook een lokatie en een bureau. Zonder een onderlinge overeenkomst hierover kan hij je dus niet verplichten om je eigen middelen te gebruiken en dus thuis te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk af en toe thuis, maar dat is vooral een gunst van mijn werkgever, om het mij gemakkelijk te maken.
Ik werk part time, maar soms heb ik meer tijd nodig of soms moet er op een bepaalde dag toch iets gebeuren (ik word daar dan voor gebeld). Die uren maak ik thuis en kan ik ook gewoon declareren. Ook mag ik meer thuiswerken als ik dat zou willen. De regel is: Het werk moet af en waar en hoe je dat doet zoek je zelf maar uit;-) De ideale werkgever dus. Maar ik kom ook graag op mijn werk voor de sociale contacten.
Maar als ik maandag op mijn werk kom en mijn baas zegt tegen mij dat ik voortaan altijd maar thuis moet werken omdat hij de kantoorruimte waar ik in zit, heeft verhuurd dan zou ik dat niet normaal vinden en zeker gaan protesteren. Ik vind het ook een zeer merkwaardige situatie en ben ook wel benieuwd waarom je werkgever dat doet. Ik zou dat dus zeker niet accepteren. Als ik geen keus zou hebben, dan moeten er wel supervoorwaarden gecreëerd worden. Vergoeding telefoonkosten, internet, computer e.d. . Maar dan nog zou ik naar ander werk gaan zoeken omdat het hebben van sociale contacten 80% van mijn motivatie is om te werken. Jij zit waarschijnlijk ook niet te wachten op een kantoorruimte waar alleen jij zit, en waar je verder niemand spreekt.
Volgens mij sta je in je recht als je dit niet zomaar accepteert. Probeer er eerst op een vriendelijke manier met je werkgever uit te komen. Dus ook uitleggen waarom het voor jou zo belangrijk is, dat je ook naar je werk gaat. Want dat is denk ik hetgeen waar je het meest mee zit.
Lukt dit niet informeer dan bij een rechtswinkel. Als je lid van een vakbond zou zijn, was die de aangewezen instantie om te raadplegen. Als je geen lid bent, word je denk ik niet gratis geholpen. Maar niet geschoten is altijd mis, dus je kan het altijd proberen. Misschien willen ze je wel helpen als je op dat moment lid wordt.
Maar wat de uitslag ook zal zijn, als je er niet op een vriendelijke manier uit komt met je werkgever kan je werkplezier verdwenen zijn. Kijk dus ook naar de toekomst (misschien intussen toch proberen wat anders te zoeken, hoe moeilijk ook), en voorkom dat je ten onder gaat aan een eventueel (langslepend) conflict met je werkgever.
Heel veel sterkte!