Hoe kan je tijdens een sollicitatie gesprek erachter komen of de recruiter serieus nadenkt om je aan te nemen?

Ik heb al meerdere sollicitatie gesprekken meegemaakt, waarvan ik dacht dat ik een goede kans maakte, maar steeds niet aangenomen. Welke tekens zijn er die iemand maakt tijdens zo'n gesprek.

Toegevoegd na 13 uur:
En waarom zeggen ze bij het gesprek dat het een orientatie gesprek en dat er nog twee of drie gesprekken komen, als ze interesse hebben. Betekent dat ze geen interesse hebben of hebben ze al een kandidaat gevonden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dat is heel lastig. Je kunt er van uit gaan dat je achtergrond in orde is, anders werd je niet uitgenodigd voor het gesprek. In het gesprek zal op je houding en gedrag gelet worden. Misschien zoeken ze een bepaald type mens dat goed in het team past of zijn ze op zoek naar bepaalde competenties. Het hangt er nogal van af op welke functie je solliciteert en wat daar voor nodig is. Zelf nodig ik eigenlijk alleen mensen uit die op papier aan het profiel voldoen. In het gesprek probeer ik dan achter de motivatie te komen. Waarom wil iemand werkelijk bij ons werken? En is dat inderdaad een goede reden waardoor iemand bij ons zal blijven werken? Als iemand een commerciele functie ambieert maar met de sollicitatiecommissie geen klik weet te maken, kan dat ook een reden voor afwijzing zijn.
Je kunt je vaak redelijk goed op een gesprek voorbereiden door vooraf met het bedrijf te bellen over de vacature. Je kunt dan niet alleen naar de inhoud van de functie vragen, maar ook welke persoon ze in gedachten hebben. En 1 tip; geef eerlijke antwoorden. Niets is zo vervelend voor een recruiter als "sociaal wenselijke" antwoorden te krijgen, waardoor hij/zij zich geen beeld van je kan vormen en de kans op een mismatch groter wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat wilt weten kun je het het beste vragen aan het einde van het gesprek. Meestal wordt een gesprek afgesloten met de mogelijkheid aan de sollicitant om vragen te stellen. Natuurlijk heb je er een paar voorbereid. Je kunt dan, nadat je je vragen over de functie/bedrijf hebt gesteld, best nog een vraag stellen over de kans die je maakt. Een serieuze gesprekspartner zal deze vraag eerlijk beantwoorden.

Wat je kan vragen is: Ik heb een prettig gesprek gehad en ben enthousiast over de functie, hoe liggen mijn kansen voor deze functie? Of de volgende vraag: Heb ik voldaan aan de verwachtingen die u had op basis van mij cv? Of deze: Heeft u een goed beeld gekregen van mijn functioneren op basis van ons gesprek of zijn er bij u nog twijfels.
Ik zelf beantwoord deze vragen altijd eerlijk en de meeste p&o-ers of recruiters die ik ken doen dat ook.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje!