In welke salarisgroep hoort mijn man ingedeeld te zijn?

Volgens mijn man en mij krijgt mijn man veel te weinig betaald. Hij valt onder het cao klein metaal. Deze heb ik in de bijlage bijgevoegd. Hij krijgt 1424,20 bruto per maand. Maar hij heeft diploma's. Hij heeft vmbo en een mbo 4 diploma die aansluit bij het werk dat hij nu doet. Hij werkt nu 6 maanden bij het betreffende bedrijf. Hij hoort toch veel meer te krijgen?

Cao klein metaal: http://www.cnvvakmensen.nl/fileadmin/bestanden/caos/metaaltechniek/doc/Cao_Metaalbewerkingsbedrijven2011-2013.pdf

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Ga te rade bij iemand van de OR, of bij je vakbond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is gewoon ingedeeld in functiejaar 0. Weet niet wat hij voor werk doet maar hij heeft zich wel verkocht voor dat loon via het contract.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CAO gaat boven contract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat ze beloofd hebben en of ze het over salarisschalen enzo gehad hebben?
ronron1212
12 jaar geleden
mufmuf in het contact wordt een salaris volgens de cao vastgelegd en daar teken je voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een contract dat niet volgens de geldende cao is afgesloten is niet rechtsgeldig.
Cao gaat dus inderdaad boven een contract.
Hoeveel handtekeningen erop staan maakt niet uit, je kan je rechten niet wegtekenen. (als particulier)
ronron1212
12 jaar geleden
Het salaris is gewoon een startsalaris volgens de CAO. Dus rechtsgeldig.
Artikel 33 en de tabel 33a is waar het hier om gaat.

Kijk eerst naar 33-4.
Het lijkt mij sterk dat dat voor hem geldt.

Bepaal dan of de indeling in salarisgroep A van toepassing is:
Dat lijkt me ook niet, want als je kijkt naar de salarissen voor 22-jarige met diploma's dan kom je al op 1597 voor vmbo en hij heeft meer. (of een vakdiploma voor hem geldt weet ik niet)

Mijn conclusie: hij zou meer moeten verdienen.
Verder weet ik er te weinig van, hiervoor kan je het beste bij een vakbond aankloppen. Die krijgen deze vragen dagelijks en weten precies wat te doen.

Wat mij ook belangrijk lijkt is of ie een jaarcontract heeft of voor onbepaalde tijd.
Anders ligt ie er straks na een jaar uit.
Als je het via de vakbond doet, weten ze ook wel hoe dit aan te pakken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien verstandig om tegelijkertijd bij andere bedrijven te gaan solliciteren. (of hij moet het daar leuk vinden)
Als het zo begint vraag ik me namelijk af of er daar nog wel toekomst inzit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft bij indiensttreding het Wettelijk Minimum Loon geldend vanaf 01-01-2011 voor een 23-jarige gekregen. Hij zou vanaf 01-07-2011 minimaal 1.435,20 euro aan WML moeten krijgen. Een werkgever mag niet beneden het minimum verlonen, tenzij een werknemer ouder is dan 65 jaar. Hij is hiermee in overtreding. Gezien de diploma's die jouw man heeft zou hij inderdaad ingeschaald kunnen worden, maar is de werkgever er wel van op de hoogte dat hij in het bezit is van diverse diploma's? Je hebt in ieder geval wel een zaakje. De CAO Metaal en Techniek is een zgn. minimum CAO, hetgeen wil zeggen dat werkgever en werknemer zich minimaal hieraan moeten houden, afwijken mag wel, maar alleen als dit ten gunste van de werknemer is.