Kan ik onder mijn concurrentiebeding uit, vanwege het aantal werkuren?

Ik werk bij een kapsalon als kapster. In mijn contract staat het concurrentiebeding dat ik niet bij een andere kapsalon mag gaan werken binnen een straal van 25 km. Maar ik kan bij mijn huidige werkgever alleen part-time werken. Nu wil ik graag full-time gaan werken. Kan ik om deze reden onder het concurrentiebeding uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Amadea
12 jaar geleden
Of je gaat de overige uren werken bij een kapsalon 30 km verderop...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wil ze een volledige baan bij een andere salon, niet 2 banen.

Antwoorden (6)

Ja dat kan!

Alleen zul je het huidige contract moeten beeindigen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je het beste aan je huidige werkgever vragen. Je hebt er namelijk ooit wel voor getekend. Vraag gewoon of je moeilijkheden krijgt als je ergens anders een aantal uren per week gaat werken. Het lijkt mij niet meer dan redelijk dat je je uren aan mag vullen, maar je weet het nooit.

Ik vind een concurrentiebeding voor een kapper trouwens wel vreemd, het is nou ook weer niet zo alsof je zeer bijzondere, geheime kennis uit de ene salon naar de andere salon meeneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval zal het om klanten gaan, dat ze niet haar huidige klanten meeneemt naar de nieuwe salon.
ronron1212
12 jaar geleden
Juist Jet
Hier zijn rechterlijke uitspraken over geweest. Daaruit blijkt dat een concurrentiebeding alleen dan rechtsgeldig is, wanneer de werknemer niet wezenlijk wordt beperkt, en wanneer de werkgever een goede reden heeft voor het concurrentiebeding.

Als jij geen klanten meeneemt naar je nieuwe werkgever, heeft je huidige werkgever geen rechtsgeldige reden om het concurrentiebeding uit te oefenen.

Als jij kunt aantonen dat je er wezenlijk op vooruit gaat door elders te gaan werken, is een concurrentiebeding niet rechtsgeldig omdat het jou dan wezenlijk zou beperken. Dat "erop vooruit gaan" kan liggen in de betaling, in het aantal werkuren, in de reistijd, in het takenpakket, en in de carrieremogelijkheden.

Uit bovenstaande volgt, dat jouw werkgever jou niet aan het concurrentiebeding kan houden. Je gaat er wezenlijk op vooruit, en zolang jij geen klanten weghaalt, heeft je werkgever geen last van jouw vertrek.

Toegevoegd na 55 seconden:

Toevoeging:
Ook al heb je het concurrentiebeding ooit zelf getekend, dan is dat nog niet voldoende reden om het rechtsgeldig te laten zijn.
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Goed antwoord. Het concurrentiebeding is vooral bedoelt om te voorkomen dat je bedrijfsgeheimen of andere gevoelige informatie meeneemt naar een concurrent. Daar kan bij een beroep als kapster geen sprake van zijn.
ronron1212
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
In principe alleen als het contract wordt beeindigd door de werkgever, jij hebt immers ingestemt met het concurrentiebeding, alleen staat je werkgever niet meer zo sterk als vroeger.
Ik weet niet hoe oud je bent maar als je op het moment van tekenen nog minderjarig was, telt het concurrentiebeding niet.

Ook moet het concurrentiebeding redelijk zijn, ga jij in een heel ander stadsdeel werken, of werk je bijvoorbeeld nu bij een dames kapper en ga je naar een herenkapper, dan telt het beding niet.

Informeer eens bij het juridisch loket in hoeverre jou concurrentiebeding redelijk is, en wat de eventuele consequenties zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Een concurrentiebeding mag je niet belemmeren in je carriere. Dus als je elders full-time kan werken en bij je huidige werkgever kan dit niet, is het beding niet houdbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar, als jou werkgever kan aantonen dat hij bedrijfsschade ondervindt doordat jij bij de concurrent gaat werken kan er wel degelijk sprake zijn van concurrentiebeding. Bijvoorbeeld omdat je dan een deel van het clientele mee zou nemen of zou moeten benaderen. Denk aan een vertegenwoordiger van een bepaald product, als je die zou moeten verkopen in dezelfde regio maar dan voor de concurrent, daarbij maakt full- of parttime niet uit. Concurrentiebeding is ervoor dat met jou opgedane kennis binnen het bedrijf jij deze niet bij een ander deze kennis mag gebruiken en zo je huidige werkgever mag benadelen.
Ik neem aan dat er ook een kappers CAO is.
Informeer daar eens of een concurrentiebeding in de CAO staat.
Als dit niet in de CAO is vermeld,dan kan de werkgever jou niet verplichten om je hier aan te houden omdat je ervoor getekend hebt want de CAO staat boven je arbeidscontract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Maria, maar dit is niet juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal nog even een toelichting geven. Ja, de CAO komt (meestal) boven het arbeidscontract. Maar als er niets in de CAO staat betekend het niet dat er niet los daarvan een concurrentiebeding kan gelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens mormel want wij hebben dit zelf meegemaakt.
De werkgever kon hier niets tegen ondernemen want het was volgens de cao niet toegestaan.
Je kunt je baas vragen het om te zetten in een relatiebeding. Daarbij wordt afgesproken dat je niet actief klanten gaat benaderen vanuit je nieuwe werkgever.De rest uit het concurrentiebeding is alleen delijk als je baas de opleidingskosten heeft betaald, of dat het om concurrentiegevoelige informatie gaat.