Heeft het qua financiën en belastingdienst zin om 1 dag in de week extra te werken?? (zie uitleg)

Ik wil elke woensdag avond van 18:00 tot 23:00/0:00 extra werken in een restaurant. Nu is dit niet mijn huidige baantje, dus hierop wordt geen loonheffingskorting toegepast. Het uurloon (bruto) bedraagt ongeveer 5,30 euro. Ik weet niet of daar pauze vanaf wordt gehaald, de pauze die ik werkelijk krijg is 5 minuten om even te roken.
Is dit qua belasting en hoeveel geld ik overhoud het waard? Hoeveel zou ik ongeveer netto overhouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt af van je huidige brutoloon. Als dat meer dan zo'n 6000-7000 en minder dan 18.628 euro op jaarbasis is, dan is elke euro die je extra verdient belast met zo'n 33%. Ik zeg "zo'n", want het tarief is weliswaar 33%, maar je krijgt arbeidskorting en dat scheelt weer een aantal procent. Zit je boven de 18.628? Dan is de eerstvolgende schijf die van 41,95%.

Als je onder de 6000-7000 verdiend dan krijg je er mee te maken dat je niet je gehele heffingskorting gebruikt met je huidige baan. Dat betekent dus dat je ook over je nieuwe baan een groot deel, zo niet alle belasting terug kan krijgen aan het einde van het jaar. Maar dan moet je wel aan het eind van het jaar aangifte doen.

Kortom: in eerste instantie zal er zo'n 33% van je brutosalaris ingehouden worden, en dan hangt het van je totale inkomen af of je aan het eind van het jaar geld terug krijgt (of in een slecht geval bij moet betalen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je uitleggen wat dan het gevolg is als ik zeg: ik verdien bruto niet meer dan 500 euro? Het varieert steeds, ene keer 100 euro, andere keer 400 euro, maar niet boven de 500 euro. En ik denk dat mn maximum jaarloon van dit jaar ligt op 1400.
Kun je er nu iets meer over vertellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Stel je voor dat je dit jaar gemiddeld 300 euro in de maand bijverdient. Dat betekent dat dit 3900 euro op jaarbasis is (12 maanden plus één maand vakantiegeld). Daarbij komt de 1400 euro die je nu verdient. Dus een totaal van 5300 euro. Tot 18.628 is het belastingtarief 33%. Dat betekent dat je over 5300 euro 1749 euro zou moeten betalen. Iedere Nederlander heeft recht op een algemene heffingskorting, die is in 2011 €1987. Dat is een bedrag dat je van je te betalen inkomstenbelasting af mag trekken. Aangezien je minder zou hoeven te betalen dan de algemene heffingskorting, hoef je aan het eind van het jaar geen belasting te betalen. Dan komt nu de twist: je werkgever houdt voor de belastingdienst al een deel van je loon in. Maar als dit bijvoorbeeld die 33% is, dan is dat natuurlijk veel te veel, want de algemene heffingskorting gaat daar nog vanaf. Dus daarom bestaat er zoiets als loonheffingskorting: hiermee verrekent jouw werkgever dus al bij het inhouden van de belasting die algemene heffingskorting. Alleen kan je deze korting maar bij één werkgever toepassen. Dat zou betekenen dat er bij jou aan het eind van het jaar toch teveel ingehouden is, omdat je twee werkgevers hebt. Dit geld kan je aan het eind van het jaar terugvragen (hiervoor gebruik je het computerprogramma van de Belastingdienst). Als je per maand meer op je rekening wil hebben, dan moet je er dus voor zorgen dat die loonheffingskorting bij de werkgever toegepast wordt waar je het meeste verdient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conclusie, is die 125 euro bruto per maand (excl vakantiegeld ed) extra het waard, als je geen loonheffingskorting toe past? Hoeveel houd ik ongeveer over van die 125 euro? 85 euro toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zonder loonheffingskorting wordt er ruim 40 euro ingehouden, dus je komt rond de 85 euro. Aan het eind van het jaar krijg je die ingehouden loonheffing terug. Dus dat is een leuke extraatje voor je vakantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke..maar ik denk dat ik het voor 6 uur (van 18:00 tot 0:00) in de week het niet echt waard vind, voor het werk dat ik dan moet doen. Bedankt ;)