Hoe beantwoord je sollicitatievragen zoals "wat zijn je positieve en negatieve kanten"?

Erg vervelend om hier antwoord op te geven bij zo'n gesprek. Ik bedoel: als je (te) veel negatieve kanten opsomt, ben je gedoemd voor die baan en als je er (te) weinig noemt, denken ze dat je 't hoog in je bol hebt en bijna perfect bent! Hoe kun je deze vragen subtiel beantwoorden?

14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Wees open en vooral jezelf... Het doel is ook om te kijken hoe je met dergelijke vragen omgaat, dus het proces van ontvangen van de vraag en komen tot een oplossing is deel van het sollicitatieproces...
Wees jezelf, dan hoef je nooit op je tenen te lopen en als je dan de baan krijgt, mag je jezelf blijven, dat lucht al op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kijk eens naar deze eerder gestelde vraag:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praat niet over negatieve kanten, maar noem dat je een paar verbeterpunten bij jezelf hebt waar je aandacht aan besteedt.

Dat brengt met zich mee dat je positief over je zwakste kanten praat.
itsme
14 jaar geleden
Met een vleugje zelfkennis en veel 'eigendunk'. Je weet wat ze zoeken, geef de dingen die je in die richting goed kunt een klein beetje extra kleur, geef eerlijk aan waar je mogelijk een probleem mee hebt, maar zeg er bij dat je hier aan werkt en het al stukken verbeterd is.

Ga uit van een 3/4 1/4 verhouding, dan zit je goed (3/4 goed natuurlijk en 1/4 mindere kanten). Probeer een negatieve kant te vinden die OF niet van belang is voor de baan, OF die je noemt als negatief (en in sommige situaties ook als negatief wordt gezein), maar die in de gestelde functie ook een meer waarde kan hebben (niet erbij zeggen natuurlijk, dat moeten zij bedenken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nog veel erger als je positieve kanten hebt. Ik zou er voor gaan zitten en beginnen met alles op te noemen wat negatief is. Maar wel zo, dat ze snappen dat je de boel in de maling neemt. Het is een gemakzuchtige manier van een gesprek voeren met een sausje van pseudo slimheid. Maar hoe je het aanpakt is een deel van jouiw p[ersoonlijkheid. Je hoeft in dit spel ook niet eerlijk te zijn. Je kunt ook zeggen 'aan alle slechte kanten hebt ik gewerkt en die zijn opgelost'.
Als MS pas nu Windows Vista een slecht product mag noemen, dan mag jij best zeggen datr je geen slechte eigenshappen hebt

Toen ik mijn rijexamen deed, toen wilde de examinator dat ik de snelheid verhoogde (op de slaperdijk in Haarlem nota bene) . Ik vroeg hem of hij het stuur liever wilde overnemen, omdat ik vond dat ik hard genoeg reed. Gemompel, maar goed geslaagd, ondanks het feit, dat ik als een sloerie achteruit inparkeerde. Dat leerde ik later wel zei hij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je positieve en negatieve kanten hebben veel met elkaar gemeen. gebruik eens een kernkwadrant. je hebt een bepaalde kwaliteit maar als je daarin doorslaat kom je bij je valkuil. wat voor jou dan je uitdaging is en waar je je aan irriteerd bij mensen (je allergie) hangt allemaal met elkaar samen.
zie het voorbeeld. werk die bijvoorbeeld eens twee uit, geloof me, dat staat erg goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Mijn negatieve kant is dat ik mijn negatieve kanten niet zie, tenzij je dat als iets positiefs ziet natuurlijk...." Je krijgt er altijd een glimlach voor. Bovendien stelt de interviewer de vraag vaak ook min of meer verplicht zonder er echt antwoord op te verwachten. Onthoudt dat iemand die zijn negatieve kanten te veel belicht onzeker gevonden wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon altijd eerlijk en open zijn en blijven.
Je kunt het beste zeggen: graag zou ik willen werken aan bijvoorbeeld mijn communicatie, want daar wil en moet ik nog veel aan werken.