Waarom vind je als ervaren werknemer moeilijker een baan?

Toen ik net begon ging het allemaal een stuk eenvoudiger!
Ben nu al maanden aan het zoeken en krijg met regelmaat te horen dat ik overgekwalificeerd ben... Erg demotiverend...

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja ik ben trouwens 32 jaar...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Duurder en ervaring wordt door de manager gezien als bedreiging voor zijn eigen positie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dan zul je op hogere functies moeten solliciteren, En ja met het grote werknemersaanbod, hebben de werkgevers voor het kiezen: dus die selecteren op leeftijd, opleiding en wat dan ook en dat allemaal zonder het op discriminatie te laten lijken
anneliez
12 jaar geleden
Ervaren werknemers kosten meestal meer en hebben vaak eigen ideeën over hoe zaken moeten worden aangepakt. Bedrijven vertalen dat soms als ´eigenwijs´ en hebben ze liever iemand die ze nog helemaal kunnen ´kneden´.
paulus811
12 jaar geleden
Ik herken dit probleem. Waarschijnlijk bedoelen ze met overgekwalificeerd - te duur.
Jij zal nu kritischer naar een baan kijken dan 10 jaar geleden. En daar hangt een prijskaartje aan.

En als je zegt dat je de baan met de bijbehorende arbeidsvoorwaarden wel wilt accepteren, dan denkt zo'n werkgever dat je toch snel weer opstapt op het moment dat er een betere baan voorbij komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat p dit moment slecht met de economie. daardoor is het voor iedereen moeilijker om een baan te vinden. meer ervaren werknemers zijn vaak ook wat ouder en dus ook duurder. kan zijn dat een werkgever op dit moment liever kiest voor een goedkopere medewerker.

verder is het zo dat iedereen zijn ei kwijt moet kunnen in zijn werk. als je overgekwalificeerd bent, loop je de kans, dat je uitdaging snel weg is, als je simpel werk moet doen. risico voor de werkgever dus.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ik loop met mijn 48 jaar tegen hetzelfde aan. Ik verklaar de moeite om aan leuk werk te komen deels aan een economisch sombere situatie van dit moment en deels ook aan eigen andere inzichten.

En inderdaad, ervaring kan ook tegen je werken: je bent gevormd, je hebt misschien een eigen stijl van werken ontwikkeld en daar hangt een prijskaartje aan.
Niet iedere werknemer zit daarop de wachten. Die kiezen voor goedkopere en (nog) kneedbare medewerkers.

Maar "don't lose faith," zei Steve Jobs nog niet zo lang geleden. Moed houden dus maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent op dit moment gewoon te duur voor de meeste bedrijven.

Dit heeft niets te maken met overgekwalificeerd maar te hoog in loonkosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je die reclame van dat schip wat even in elkaar gelast is door een stel pubers? Ze kwaliteit bij veel bedrijven holt achteruit. Ze zorgen dat ze 1 iemand hebben die wat kan, met papieren en de rest hobbelt mee. Mijn volgende cv lieg ik zo bij elkaar dat ze me echt willen hebben. Want wees nou eerlijk, als je eerlijk bent, is er altijd wel wat te zeiken. Een kennis van mij is manager bij een bedrijf, en ze laat alleen mensen op gesprek komen waarbij de cv het beste aansluit. Hoe naief kan je zijn....Alsof er iemand werkelijk zo goed aansluit. Ik ben zelf altijd veel te eerlijk geweest. Dus tip van vandaag: begin met aanpassen aan de maatschappij en neem het wat minder nauw om je eigen hachje te redden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij volkomen logisch dat je mensen op gesprek uitnodigt die het beste aansluiten qua CV. Want het CV van de meeste mensen is niet bij elkaar gelogen.....
Tuurlijk kun je het zo mooi mogelijk opschrijven en eventuele "gaten" (perioden dat je even niks had) enigszins camoufleren. Maar alles bij elkaar liegen lijkt me niet verstandig. Je moet hetgeen wat op je CV vermeld staat wel waar kunnen maken.