ik heb gewerkt in de horeca en daarbij kreeg ik een loon van circa 5euro. Maar daarnaast zou ik ook fooi krijgen. Maar dit heb ik nooit gekregen, why?

de fooi zou 2e per uur zijn. Is het vanzelfsprekend dat je zelf achter je fooi aangaat? moet je zelf aangeven dat je je verdiende fooi wilt? want ik heb het niet binnen gehad en ik begreep dat iedereen fooi kreeg binnen het bedrijf. is dit bij elkaar bedrijf anders? Ik heb gewerkt bij Meyer beheer (bekend in heel nl).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit hangt af van de regeling die aanwezig was op je werk.
Sowieso kan die 2 euro per uur niet gegarandeerd worden (of je baas moet het risico willen lopen dat hij het uit eigen geld moet betalen).

Fooi is een extra dat klanten geven voor de service, bij sommige bedrijven mag je dit als serveerder/-ster in eigen zak steken. Bij andere gaat dit in de fooienpot.

In het eerste geval moet je er zelf voor zorgen dat je fooi krijgt.
In het tweede geval wordt dit bedrag verdeeld over het aantal uren dat medewerkers hebben gewerkt in de periode dat de fooi is ontvangen.

Dus, als er bij Meyer beheer de eerste situatie van toepassing was, dan kan het kloppen dat je niet een bewijs hebt waar de fooi op staat. In het 2e geval wordt dit per kas of bank aan jou betaald.