Wat te doen bij deze situatie: me baas heeft me niet ziek gemeld bij arboned?

Wat moet ik doen? Krijg ik uberhaupt nog gewoon mijn salaris?

Toegevoegd na 25 minuten:
ik kan niet reageren, maar hoe weet je dat zo zeker dat hij dan mijn gewone salaris moet betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes!!

Het beste antwoord

Heeft ie dat niet gemeld dan dient ie gewoon je normale salaris te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, je baas moet je in principe gewoon doorbetalen als je ziek bent. Ongeacht of je baas je nou wel of niet heeft ziek gemeld bij Arboned. In sommige CAO's geldt een wachtdag en wordt de eerste ziektedag soms niet uitbetaald (meestal bij een herhaalde ziekmelding). Maar dat staat los van het feit of je baas je wel of niet heeft ziek gemeld bij Arboned.
De reden van het niet ziekmelden kan als volgt zijn:
Veel werkgevers hebben een ziekteverzuimverzekering waarvoor ze premie betalen. De ziekteverzuimverzekeringen sluiten werknemers vooral af voor eventuele langdurig zieke werknemers, omdat dat uiteindelijk een hoge kostenpost kan worden (reintegratie e.d.). Vaak krijgen ze bij de eerste ziektedagen geen schadevergoeding uitbetaald. Maar de premie wordt wel gebaseerd op het aantal ziektedagen. Hoe meer ziektedagen, hoe hoger de premie. Als ze verwachten dat je binnen een paar dagen wel weer op je werk bent omdat je een griepje of zo hebt, kunnen ze overwegen om je niet ziek te melden. Of dat mag weet ik niet.. Maar hoe weet je dat je baas je niet bij Arboned heeft ziek gemeld? Heeft ie dat verteld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je je hebt ziekgemeld op je werk. Echter hoeft een werkgever je ziekmelding niet altijd te accepteren. Als je bv secretaresse bent en je hebt een gebroken been, kun je nog best wel werken, eventueel met aanpassingen.
Als je baas jouw ziekmelding niet heeft geaccepteerd, en je passend werk heeft aangeboden ben je verplicht om dit na te komen. Ben je van mening dat dat niet terecht is moet je zelf de bedrijfsarts inschakelen.
Als hij je passend werk heeft aangeboden, en je komt toch niet werken kan hij je loon opschorten.

Zoals jij de vraag hebt gesteld is dat te weinig informatie.
Hoe weet je dat je baas je niet heeft ziekgemeld? Wat heeft je baas je zelf gezegd toen je je ziekmeldde?

Is jouw ziekmelding terecht moet hij je minimaal 70% loon uitbetalen, maar over het algemeen krijg je het eerste half jaar 100% doorbetaald, mits je je aan de regels houdt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een verzuimverzekering wordt berekend aan de hand van de te verzekeren loonsom. Pas na een ziekte die 28 dagen of langer duurt keren ze uit. Het is dus voor een werkgever beter om het verzuim wel bij de verzekeraar te melden.
Arboned is overigens een Arbodienst, dus helemaal onlogisch dat de werkgever deze niet in heeft geschakeld. Zo krijgt hij nooit een advies van een bedrijfsarts.