Als je alleen gaat wonen als student, krijg je dan wel geld van de overheid om te overleven en schoolgeld??

Wat moet je allemaal in bezit hebben en doen en kunnen om alleen te wonen op je 18e of 19e jaar?

Toegevoegd na 43 seconden:
Ik werk ook, en verdien per maand iets van 250 euro.. Wat ik verdien + het geld van overheid, red ik dat wel of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ik ben net zelf op kamers gegaan, en ik kan je vertellen dat je het met ~500 euro per maand nooit gaat redden. Er gaat al 300-400 euro op aan je kamer, en met het resterende geld kun je misschien een weekje leven.

Je zult een lening moeten nemen bij DUO als je ouders niet willen bijspringen. Deze is rentevrij en hoeft pas na je studie afgelost te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoeveel heb je dan nodig per maand ongeveer ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op de site van het nibud.
Als je een opleiding doet waardoor je een studiebeurs krijgt, kun je redden met een bijbaan en bij-lenen.
Als je met alleen deze baan op kamers wilt, zul je je moeten melden bij de gemeente, waar je dan onder de WIJ valt, Wet Investeren in Jongeren, en een werkleertraject krijgt aangeboden: scholing met het oog op arbeidskwalificaties verwerven, of een betaalde baan om ervaring te verkrijgen - je kunt dus wel geld krijgen, maar er staat wel inzet van jou tegenover.
Los daarvan zul je dingen moeten regelen als je zorgverzekering, vinden van een kamer (valt niet mee), je inboedel.