Werken is geen uitvinding. Zoals wij nu werken (voor een baas) is ontstaan vanuit een ontwikkeling die begonnen is met mannen die op jacht gingen en vrouwen die thuisbleven om voor de kinderen te zorgen en vruchten en zaden te verzamelen. Dit gebeurde om in leven te blijven.
Wat verder in de tijd was de mens in staat om gewassen te verbouwen en dieren te houden om in hun eten te voorzien. Iemand die dan bv graan verbouwde kon daarmee dan weer brood maken, maar had daar vaak geen tijd voor. Dat deed dan weer iemand anders. Zo ontstond de situatie dat mensen samenwerkten om samen hun eten op tafel te krijgen.
Toen er geen ruilhandel meer was, maar geld werd gebruikt, ontstond de situatie dat mensen die meer geld hadden ook meer macht hadden en dus de arme mensen voor zich konden laten werken. Zo was je dus als arme bevoorrecht om voor iemand te werken, want daardoor kreeg je geld en/of eten.
Zo werkt het eigenlijk nu nog. De rijken hebben een bedrijf en als je geluk hebt mag je voor hen werken om je geld te verdienen, dat je anders niet krijgt.

Waarom we nu 5 dagen werken? Vroeger waren het er 6 (en denk maar niet van slechts 8 uur), vanuit het geloof omdat de 7e dag een rustdag moest zijn waarop je de God die je aanbidt moet eren. Een aantal decennia geleden is er de vrije zaterdag gekomen omdat men in het algemeen wat rijker werd en dus aan vrijetijdbesteding kon en wilde gaan doen.

Als jij trouwens maar 2 dagen wilt werken kan dat ook: dat heet part-time. Ik weet niet of je dan wel iedere dag eten hebt en zo kunt leven als je wil, maar de mogelijkheid is er in Nederland om je leven zo in te richten als je zelf wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iedereen 2 dagen zou werken en 5 dagen vrij zou zijn dan zou ons uurloon veel te hoog worden en alle producten die we in Nederland maken te duur om te verkopen.
Andere landen zouden veel goedkoper zijn.
Onze hele economie zou in storten, waardoor er nog minder gewerkt kan worden.
En wat zou iedereen in zijn overvloedige vrije tijd moeten doen, want geld is er dan niet meer.
We zouden ons kapot vervelen.
Dus nee, laat het maar zo, we zijn al van 50 uur in de week terug gegaan naar zo'n 38 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Masanobu Fukuoka (1913-2008) was de pionier van de "natuurlijke landbouw". Volgens hem is de noodzaak tot werken het gevolg van ingrijpen door de mens in de natuur. Daardoor ontstaan verstoringen die vervolgens weer verholpen moeten worden, ten koste van nog meer werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werken is niet 'uitgevonden', werken is primair nodig om te overleven en secundair om in welvaart te leven.

Al die mooie dingen om je heen hebben zichzelf niet gemaakt.

Als we met zijn allen twee dagen werken en vijf dagen vrij zijn, kunnen we niet meer genoeg welvaart genereren om het zo goed te hebben als we het in Nederland nu hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werken is niet uitgevonden maar een noodzakelijk 'kwaad'.

Het principe van 5 dagen werken en 2 dagen vrij hebben we te danken aan de vakbonden. Als deze zich hier niet sterk voor hadden gemaakt hadden we nog 6 dagen gewerkt en 1 dag vrij gehad.