Wat zijn de standaard vragen die je gesteld krijgt op een sollicitatie gesprek?

Waar letten ze op? Tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Kimath
12 jaar geleden
Waar zie jij jezelf over 5 jaar? vreselijke vraag vind ik dat :P
sowieso vind ik sollicitatie helemaal niks..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ervoor dat je de slogan kent van het bedrijf. (En dat is niet duwen of trekken) ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze een website hebben, even kijken erop. Het staat ook positief als jij kunt beantwoorden wat voor bedrijf het is.
Gewoon jezelf blijven en je netjes kleden, succes!

Antwoorden (13)

- wat zijn uw sterke punten
- wat zijn uw minder sterke punten
- waarom wilt u deze baan
- wat heeft u in te brengen in deze functie
- waarom moeten wij u kiezen ipv een ander
- hoe zouden uw huidige collega's u omschrijven
- wat trekt u aan in deze functie
- wat stelt u zich voor bij deze functie

Dit zijn wat algemene vragen, afh. van de baan zijn er nog tal specifiekere vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Wat zijn goede eigenschappen van je? Slechte?
Als we je vrienden zouden om je te omschrijven, wat zou het antwoord(-en) zijn?
Waar wil jij over 5/10 zijn?
Wat zoek jij in een functie/bedrijf?
Waarom ben je gestopt/ontslagen bij je vorige bedrijf? Wat was er goed/slecht?

Zomaar een paar die ik een sollicitant vraag.

Toegevoegd na 23 seconden:
5/10 jaar

Toegevoegd na 3 minuten:
Kleed je naar de functie trouwens... alles op kantoor = in pak. bijbaantje ligt aan waar het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Part/time banen vragen ze vaak hoe vaak je per week kunt werken. Ook vragen ze vaak of je lang op vakantie gaat. (bijvoorbeeld bij de post en werk in winkelcentra)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wilt u deze baan?
Waarom wilt u bij uw huidige werkgever weg?
Wat is uw opleiding en ervaring.
Wat verwacht u van deze baan?
Bent u stress gevoelig?
Hoe denkt u problemen met collega's op te lossen?
Hoe ver woont u hier vandaan?
Heeft u al een vakantie gepland?
Bent u bereid e.v.t. te overwerken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt een beetje aan de zwaarte van de baan! Een arts krijgt een ander niveau vragen dan een vuilnisman. Het is in ieder geval belangrijk om zelfs vragen die over negatieve eigenschappen , ze slim om te draaien zodat het voor die baan toch positief is.

Als voobeeld, indien iemand vraagt Noem eens een slechte eigenschap van je zelf.
Zou het antwoord , ik ken slecht tegen rommel toch weer positief uit kunnen pakken.

Het trefwoord is dan ook positief.
Zelfs ex werkgevers afzeiken is niet handig.

Verder moet je op tijd zijn maar ook niet te vroeg. De 1e indruk is het belangrijkst Niet zenuwachtig friemelen, recht in iemands ogen kijken. En goed verzorgd aantreden.

Tja hoe dan ook ga niet te veel acteren, blijf ook een beetje je zelf.

Succes.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hier iemand een min voor geeft snap ik niet.. daarom +1
Frimu2
12 jaar geleden
Thanks....ik snapte het ook al niet. Hoewel er idd wel was standaard vragen zijn.
Is de sollicitant meer gebaat tips te krijgen hoe je sollicitatie vragen beantwoord.
En andere kleine sollicitatie tips. Hier was het mijns inziens qwerty123 ook om te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
absoluut , goed antwoord hoor.
Wat verwacht je van deze baan en waarom ben juist jij geschikt voor deze functie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er ook wel eens wordt gevraagd zijn gegevens over het bedrijf. Wat ze precies doen/produceren eventueel partners. Beetje in het bedrijf verdiepen is nooit verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vragen die ze stellen hangen heel erg van de functie af, maar er zijn wel een aantal algemene vragen. De meeste zijn hier al genoemd.

Vaak worden er vragen gesteld naar aanleiding van je cv. Het kan dus handig zijn om een goed verhaal klaar te hebben voor eventuele gaten (periodes waarin je "niks" gedaan lijkt te hebben) of een afgebroken opleiding.

Verder kan men een praktijkgeval voorleggen en wordt je gevraagd hoe je in een dergelijk geval zou handelen.

Waar men ook op let is of je interesse hebt in het bedrijf en de doelstellingen van het bedrijf onderschrijft. Het sollicitatiegesprek wordt vaak beëindigd met de vraag of je nog vragen hebt. Met het stellen van 1-2 vragen over het bedrijf toon je interesse en laat je merken dat je je goed hebt voorbereid op het gesprek. Als de toekomstige werkgever een eigen website heeft dan kun je hier vaak veel informatie vinden.

Voorbeelen van vragen zijn:

- Gaat het om een nieuwe functie binnen het bedrijf of vervang ik iemand anders?
- Hoeveel collega's werken op de afdeling waar ik kom te werken?
- Zijn er mogelijkheden tot het volgen van cursussen of opleidingen?
- Hoe is de sfeer op de afdeling?
- Wanneer worden de laatste sollicitatiegesprekken gevoerd?

Mocht je deze vraag stellen omdat je zelf binnenkort gaat solliciteren dan wens ik je veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande vragen kunnen absoluut gesteld worden. Maar eigenlijk hoef je maar antwoord te hebben op 2 vragen:
Waarom zou ik-als-bedrijf-XYZ jou uitkiezen en niet de tientallen anderen?
Waarom kies jij voor ons-bedrijf-XYZ om te werken en niet de andere mogelijke bedrijven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste indruk is het halve werk: geef een stevige hand en kijk de ander aan. Ik vraag ook meestal naar de hobby of vrijwilligerswerk van de kandidaat, het kan zoveel zeggen over o.a. je inzet, flexibiliteit en hoe je in het leven staat. Maar wat let jou om zelf wat over deze zaken te vertellen. Probeer je te verdiepen in het bedrijf via de website en stel vooral vragen. Het is geen schande om je vragen op te schrijven, het geeft alleen maar aan dat je een serieuze kandidaat bent waar men blij mee mag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wil je verdienen?

Niet te laag, maar ook niet te hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kon u het makkelijk vinden ?
Wilt u koffie ?
Heeft u verder nog vragen ?

Toegevoegd na 40 seconden:
Deze komen bijna altijd. Verder kan er van alles gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan jouw cv kan het bedrijf meestal wel zien of je de functie aankan. Bij mij ging het met name om de vraag: "Wie ben jij". Geef ook echt antwoord vanuit je zelf. Dus geef geen voorbeelden hoe bijvoorbeeld collega's of vrienden over jou denken. Zo kunnen de interviewers beslissen of je in het team past.